Presentació
Les III Jornades de Recerca i Innovació Educativa de les Illes Balears són una proposta de trobada dels principals actors del món educatiu de les Illes. Suposen la consolidació d’un esdeveniment que, de manera biennal, facilita l’encontre entre les i els docents de totes les etapes educatives i ofereix a doctorands i doctorandes l’oportunitat d’exposar els seus treballs.
Els objectius de les III Jornades de Recerca i Innovació Educativa de les Illes Balears són:
-
D’una banda, posar la feina de l’IRIE a la disposició de la comunitat educativa. Presentar l’Institut, mostrar l’actualitat de les iniciatives desenvolupades com a col·lectiu i, també, les darreres investigacions dels grups que el conformen.
-
Aquesta edició, dedicada a la innovació i a la coeducació, permetrà destacar la Xarxa d’Escoles Coeducatives i alguns dels programes que duen a terme els centres coeducadors.
-
I, com en les altres edicions, les Jornades volen esdevenir un fòrum en el qual les investigadores i els investigadors matriculats als dos programes de l’IRIE, el Doctorat en Educació i el Doctorat en Tecnologia Educativa, tinguin l’oportunitat d’exposar la feina feta a un públic format i interessat en les seves tesis doctorals, amb qui podran interactuar i obtenir una informació valuosa per continuar la tasca.
Les Jornades van destinades a
-
Personal investigador dels grups de recerca competitius de l'IRIE, que podrà exposar pòsters per fer públiques les darreres investigacions i els projectes desenvolupats. Han de ser projectes d’innovació o de recerca finançats amb convocatòries públiques, en vies d’execució o finalitzats entre 2016 i 2019. Així mateix, tots els grups competitius publicaran informació sobre la seva composició i les línies de recerca (aquesta informació la donaran a conèixer mitjançant un vídeo institucional).
-
Personal investigador dels grups de recerca associats a l'IRIE, que podrà exposar pòsters amb informació de la composició dels grups, de les línies de recerca i, si en tenen, dels projectes en actiu.
-
Alumnes dels dos doctorats de l'IRIE: Doctorat en Educació i Doctorat en Tecnologia Educativa. Aquestes persones podran presentar comunicacions escrites, que després exposaran oralment, sobre l'estat de les seves tesis doctorals.
-
Tota la comunitat educativa: estudiants i docents de totes les etapes, associacions de pares i mares, equips directius, etc. i totes les persones interessades a conèixer l'actualitat de la recerca en el món educatiu de casa nostra.
Desenvolupament
Les III Jornades de Recerca i Innovació Educativa de les Illes Balears es realitzaran els dies 8 i 9 de novembre de 2019, a l'edifici Guillem Cifre de Colonya de la Universitat de les Illes Balears. Inclouran conferències, taules rodones, presentacions audiovisuals i presentació de pòsters.
Comitè organitzador i científic
Comitè organitzador
El personal de l'Institut de Recerca i Innovació Educativa de la Universitat de les Illes Balears (IRIE).
Comitè científic
El comitè científic serà l'encarregat de la revisió i acceptació dels guions dels pòsters dels participants i, també, dels resums de les tesis doctorals. Estarà format per representants dels grups de recerca, del Doctorat en Tecnologia Educativa, del Doctorat en Educació i, també, per l'equip directiu de l’IRIE.
Director de l’IRIE
Coordinador del Doctorat en Tecnologia Educativa
-
Dra. Esperança Bosch Fiol
Investigadora Principal del Grup d’Estudis de Gènere(GENERO)
Subdirectora de l’IRIE
-
Dr. Antonio Bordoy Fernández
Col·laborador del Grup d’Estudis de la Cultura, la Societat, Comunicació i el Pensament Contemporani(CSCP)
Secretari de l’IRIE
-
Dra. Eva Aguilar Mediavilla
Investigadora Princial del Grup d’Investigació en Desenvolupament, Educació i Llenguatge(I+DEL)
Coordinadora del Doctorat en Educació
Membre del Grup de Recerca Educació i Ciutadania(EiC)
-
Dra. Maria Antònia Manassero Mas
Investigadora Principal del Grup Ciència, Tecnologia i Societat. Didàctica de la Ciència(CTS_DC)
-
Dr. Sebastià Serra Busquets
Investigador Principal del Grup d’Estudis de la Cultura, la Societat, Comunicació i el Pensament Contemporani(CSCP)
Investigador Principal del Grup d’Investigació en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport(GICAFE)
Investigadora Principal del Grup d’Investigació en Llengües, Literatures i Aprenentatge(ILLA)
-
Dra. Francisca Comas Rubí
Investigadora Principal del Grup d’Estudis d’Història de l’Educació(GEDHE)
-
Dr. Joan Jordi Muntaner Guasp
Membre del Grup d’Infància, Tecnologia, Educació i Diversitat(GITED)
-
Dra. Victoria A. Ferrer Pérez
Membre del Grup d’Estudis de Gènere(GENERO)
-
Dra. Marta Jacob Escauriza
Investigadora Principal del Grup d'investigació 4MAC-Recerca turística i educació (4MAC)
Programa
Divendres, 8 de novembre de 2019 (sessions plenàries)
|
De 15.15 a 16 h
|
Lliurament d’acreditacions i documentació
|
De 16 a 16.15 h
|
Presentació de les Jornades i informació general
Presentació oficial, amb la presència de:
-
Dr. Llorenç Huguet, Rector de la Universitat de les Illes Balears
-
Sr. Josep Lluís Pons, director general de Política Universitària i Recerca
-
Dr. Jesús Salinas, director de l’IRIE
-
Dra. Esperanza Bosch, subdirectora de l’IRIE i Investigadora Principal del Grup d’Estudis de Gènere
|
16 .20 h
|
Presentació de l’IRIE. Audiovisual
Dr. Antoni Bordoy, secretari de l’IRIE
|
De 17 a 18.30 h
|
Taula rodona sobre innovació educativa. Participants:
-
Dr. Miquel F. Oliver. Grup Educació i Ciutadania (EiC). Projecte de formació inicial del Professorat d’Educació Infantil i Primària a les Illes Balears
-
Dra. Magdalena Jaume. Grup de recerca en Art i Educació (GRAIE). Re-activArt(e): Una propuesta transdisciplinar y experiencial para la formación inicial del docente
-
Dr. Gabriel Barceló. Grup d’Estudis d’Història de l’Educació (GEDHE). Elaboració de jocs i materials didàctics en base al pensament pedagògic contemporani: una proposta per apropar teoria i pràctica en la formació inicial dels mestres d'infantil i mestres en exercici
-
Dr. Joan Jordi Muntaner. Grup d’Infància, Tecnologia, Educació i Diversitat (GITED). Pla d’Assessorament als Centres Educatius (PACE) de l’IRIE
Modera: Dra. Fina Pérez Grup d’Infància, Tecnologia, Educació i Diversitat (GITED)
|
De 18.30 a 18.45 h
|
Descans
Presentació de pòsters
|
De 18.50 a 20 h
|
Accions a favor de la coeducació
-
Sra. Maria Duran, presidenta de l’Institut Balear de la Dona
-
Sra. Marta Escoda, directora de l’Institut per a la Convència i l’Èxit Escolar
Presenta: Dra. Francesca Salvà. Grup de recerca Educació i Ciutadania
|
Dissabte, 9 de novembre de 2019
|
De 9.30 a 10.30 h
|
Presentació de les línies de recerca doctorals –simultànies–
Aula A14. Doctorat en Tecnologia Educativa
-
Fátima Arjona. Análisis de las aplicaciones didácticas de la visualización de la información en estudios superiores de diseño gráfico
-
Irantzu Fernández. Aprendizaje a lo largo de la vida. La evolución y desarrollo del entorno personal de aprendizaje en las personas mayores
-
Sofía Villatoro. Diseño de un modelo basado en el co-diseño para la creación de itinerarios personalizados de aprendizaje en entornos tele que favorezcan la agencia académica del estudiante
Modera: Dra. Fina Pérez. Grup d’Infància, Tecnologia, Educació i Diversitat (GITED)
Aula A15. Doctorat en Educació
-
Alberto Sánchez. Trastorno del espectro autista y acoso escolar: identificación y análisis de factores emocionales, sociales lingüísticos y no lingüísticos
-
Mario Valera. Acoso escolar asociado a trastornos del lenguaje: indicadores y predictores
-
Víctor A. Sánchez. La ventaja bilingüe y su relación con el control ejecutivo
Modera: Dra. Antònia Darder. Grup d’Infància, Tecnologia, Educació i Diversitat (GITED)
Aula A16. Doctorat en Educació
-
Júlia Mérida. Transformación social a través de un proyecto de música comunitaria en Palma de Mallorca. El barrio de Nou Llevant-Soledat sud
-
Martín García. Criterios ético-pedagógicos para una atención integral e inclusiva en pedagogía hospitalaria
-
Núria López. De menor infractor a alumno con éxito: el proceso de éxito educativo
Modera: Miquel F. Oliver. Grup de recerca Educació i Ciutadania (EiC)
|
De 10.30 a 11 h
|
Coffee Break
Presentació de pòsters
|
D’11 a 12.20 h
|
Experiències en centres coeducadors
Sessió plenària. Aula magna
-
IES Mossèn Alcover, de Manacor. Aina Maria Vicens i Bàrbara Riera. Comissió de convivència i coeducació
-
IES Son Ferrer (Calvià). Xisca Fornés, coordinadora de convivència i Catalina Vanrell, coordinadora de coeducació
Presenta: Dr. Enrique Urbano. Grup d’Estudis de Gènere i responsable del programa Taller per combatre els estereotips de gènere i els mites de l’amor romàntic a les aules de secundària de la CAIB
|
De 12.30 a 13.55 h
|
Conferència de clausura
Sessió plenària. Aula magna
El repte de la coeducació: com avançar en la seva implantació
Dra. Marina Subirats
Presenta: Dra. Esperança Bosch, subdirectora de l’IRIE
|
14 hores
|
Clausura oficial de les Jornades
Dr. Jesús Salinas, director de l’IRIE
|
Inscripció
La inscripció a les III Jornades de Recerca i Innovació Educativa de les Illes Balears és gratuïta. S'admetran matrícules per rigorós ordre de sol·licitud, fins a completar l'aforament de la sala.
Termini d’inscripció de pòsters i tesis i presentació de resums: de l’1 al 30 de setembre de 2019. El formulari d'inscripció dels resums dels pòsters requereix el nom i el document d'identitat de totes les persones responsables de l'autoria del document. Aquestes persones quedaran inscrites a les Jornades de manera automàtica i no caldrà que emplenin cap altre formulari de matrícula. La certificació de l'autoria dels pòsters dependrà d'aquest document. Només se certificaran autories a les persones que apareguin al formulari d'inscripció del pòster.
Termini per a les inscripcions individuals (per a les persones que no presentin pòsters ni comunicacions): de l’1 al 25 d’octubre de 2019. ¡Aforament complet!
Per formalitzar la inscripció cal emplenar el formulari que hi haurà disponible a la pàgina web de les Jornades.
Reconeixement
Les persones inscrites i que assisteixin a les Jornades podran obtenir diferents certificats, en funció del tipus de participació:
-
El personal investigador de l'IRIE que hagi presentat pòsters, així com l’alumnat de doctorat que presenti les seves recerques rebrà un certificat que ho acrediti.
-
Totes les persones inscrites i que hagin assistit a un mínim d’un 80% del total de les Jornades rebran un certificat d'assistència, signat pel secretari de l'Institut de Recerca i Innovació Educativa.
-
Al personal docent dels centres educatius no universitaris de les Illes Balears se'ls tramitarà la sol·licitud de reconeixement de crèdits de Formació Permanent del Professorat per part de la Conselleria d'Educació i Universitat de les Illes Balears.
Pòsters presentats
|
Títol del pòster
|
Autoria
|
Grup de recerca
|
1
|
A MediationAnalysison the Relationship of Physical Fitness Components, Obesity,and AcademicPerformancein Children
|
Muntaner Mas, A. et al.
|
GICAFE
|
2
|
L’aprenentatge cooperatiu com a metodologia d’aprenentatge en l’Educació Física universitària: resultats de l’assignatura Educació Física i la seva didàctica
|
Galmés Panadés, A. et al.
|
GICAFE
|
3
|
El joc de les caixes negres: un projecte d'investigació científica per a alumnes de cinquè de primària
|
Vázquez Alonso et al.
|
CTS_DC
|
4
|
Disseny i desenvolupament de seqüències didàctiques adaptades a la construcció d’itineraris personalitzats d’aprenentatge: una proposta metodològica
|
De Benito Crosetti, B. et al.
|
GITED
|
5
|
La segregació de gènere a la formació professional: la urgència d’una orientació educativa igualitària
|
Quintana Murci, E. et al.
|
EiC
|
6
|
Càpsules d'Història de les Illes Balears per a l'Educació Primària
|
Ripoll Gil, E.
|
CSCP
|
7
|
Dificultats en l’adquisició del llenguatge i la seva relació amb l’assetjament escolar: factors explicatius i mediadors
|
Aguilar Mediavilla, E. et al.
|
I+DEL
|
8
|
Accions de coordinació i proposta didàctica per a la millora del desenvolupament de la competència digital docent (CDD) en la formació inicial dels i les mestres d’infantil i primària de la UIB
|
Pérez Garcias, A. et al.
|
GITED
|
9
|
Cultura y prácticas escolares en el siglo XX
|
Comas Rubí, F. et al.
|
GEDHE
|
10
|
L’elaboració de jocs i materials didàctics: una estratègia per a la millora de la pràctica docent
|
Barceló Bauzà, G. et al.
|
GEDHE
|
11
|
Diseño y desarrollo de un coma (MOOC) de alemán para Turismo en la Universidad de las Islas Baleares
|
Bosch Roig, G. et al.
|
ILLA
|
12
|
L’aprenentatge cooperatiu com a metodologia universitària
|
Bermejo Díaz, J.M. et al.
|
GICAFE
|
13
|
Evolució de l’ús de la cançó i el joc a l’escola
|
Gelabert Gual, L. et al.
|
GEDHE
|
14
|
Orthography and cognate status influence phonemic errors in EFL speech production
|
Rallo Fabra, L. et al.
|
ILLA
|
15
|
Els alumnes de sisè de primària emulen el treball dels científics jugant amb una caixa negra
|
Manassero Mas, M.A. et al.
|
CTS_DC
|
16
|
El projecte d'investigació científica dels alumnes de cinquè de primària amb la Caixa Misteriosa
|
Manassero Mas, M.A. et al.
|
CTS_DC
|
17
|
INèDITnet: Xarxa ApS en Pedagogia Hospitalària de la UIB
|
García Parra, M. et al.
|
GITED
|
18
|
La transformació de la formació inicial del grau d'educació primària. Les prioritats compartides entre el professorat de la UIB i les coordinadores de pràctiques dels centres educatius
|
Oliver Trobat, M. F. et al.
|
EiC
|
19
|
Investigar en proyectos socioeducativos: un programa artístico transdisciplinar de intervención en el barrio Nou Llevant-Soledad Sur
|
Berbel Gómez, N. et al.
|
GRAIE
|
20
|
La perspectiva de gènere en la formació dels i les mestres d’Educació Física
|
Serra Payeras, P. et al.
|
GICAFE
|
21
|
Mapping: un recurs per a la didàctica del patrimoni historicoeducatiu
|
Fullana Puigserver, P. et al.
|
GEDHE
|
22
|
La condición física como factor de riesgo para el dolor de espalda en población escolar: revisión sistemática
|
González Caldentey, R. et al.
|
GICAFE
|
23
|
La perspectiva de gènere en la docència universitària: estudi diagnòstic i propostes de millora
|
Pozo Gordaliza, R. et al.
|
GIFES
|
24
|
Projecte E+ per al foment de les habilitats per a la Mobilitat Virtual Oberta
|
Urbina Ramírez, S.
et al.
|
GITED
|
25
|
Mestres, jocs i pensament pedagògic contemporani
|
González Gómez, S.
et al.
|
GEDHE
|
26
|
Avanzando en la medición y el estudio de las actitudes hacia la violencia de género
|
Ferrer Pérez, V. et al.
|
GENERO
|
27
|
Metodologies actives al Pràcticum del Màster de Formació del Professorat
|
Muntaner Guasp, J.J. et al.
|
GITED
|
28
|
L'atenció a la diversitat cultural a l'Educació Primària
|
Morey López, M. et al.
|
EiC
|
29
|
Análisis de la fragilidad pedagógica y la resiliencia de los docentes a través de mapas conceptuales
|
Lizana Carrió, A. et al.
|
GITED
|