Institut de Recerca i  Innovació Educativa

Investigam per educar - Investigam per innovar - Investigam per millorar

Transferència de coneixement

El plagi acadèmic a l'educació secundària

El vídeo «El plagi acadèmic entre l'alumnat d'ESO» , que compta amb una versió en català  i una altra en castellà , és el darrer lliurament del seguit de produccions del grup Educació i Ciutadania (EiC) al voltant del plagi acadèmic a l'educació secundària.

La iniciativa del grup de recerca palesa el cicle complet de la pràctica investigadora, objectiu primer de l'Institut de Recerca i Innovació educativa (IRIE). Des de la definició del projecte fins a la concreció dels productes de la recerca, la finalitat de tota investigació és transferir a la societat el coneixement assolit.

El treball del grup liderat pel doctor Jaume Sureda, en un projecte que coordinen ell mateix i el doctor Rubén Comas, ofereix tot un ventall de resultats, que es posen al servei de la pràctica docent. La col·laboració de centres educatius, com l'IES Son Pacs, de Palma, i d'altres universitats de l'Estat, com la Universitat de Cadis, incrementen el valor d'aquesta experiència pràctica que, com hem dit, representa tot un exemple del cicle de la investigació en el món educatiu: des de la detecció d'una necessitat que cal resoldre, fins a la implementació final de les mesures que permetran corregir-la.

A més de les dues versions del vídeo, un llibre, un informe de recerca, un programa informàtic creat expressament arran de la investigació, que permet generar referències bibliogràfiques, i diversos articles publicats a revistes d'impacte, són alguns d'aquests productes que tornen a la societat perquè els docents i els alumnes millorin la seva feina i augmentin la consciència sobre el plagi. El programa, BIBOPIA, és gratuït i està destinat als alumnes preuniversitaris.

El retorn del saber des dels investigadors no s'ha d'aturar als centres educatius. La destinació és la societat en general. Així, el treball amb els adolescents sobre pràctiques com el plagi esdevenen un element educatiu de primer ordre, atès que permeten treballar valors com la consciència, l'esperit crític o l'honestedat, qualitats absolutament necessàries en un món castigat per la corrupció.

Baixau la notícia