Portada
Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE)
II Jornades de Recerca i Innovació Educativa a les Illes Balears
15 i 16 de desembre de 2017. Edifici Guillem Cifre de Colonya (UIB)
Presentació
Les II Jornades de Recerca i Innovació Educativa de les Illes Balears són una proposta de trobada dels principals actors del món educatiu de les Illes.
L'encontre té quatre objectius:
a) Mostrar l'evolució dels grups de l'IRIE des de la primera edició de les Jornades, l'any 2014, quan encara no ens havíem constituït oficialment com a Institut de Recerca. Ara, tres anys després, continuam convençuts de la importància del treball conjunt entre totes les etapes educatives, donam a conèixer les recerques dels grups adscrits i les posam a la disposició dels centres educatius.
b) Presentar el Pla d'Assessorament als Centres Educatius (PACE), una proposta amb la qual el personal investigador de diferents grups s'ofereix als equips docents dels centres per ajudar-los en les seves propostes concretes d'innovació. El PACE fa palesa, de manera directa i coordinada, la transferència fruit del treball del personal investigador de l'IRIE.
c) Oferir als alumnes del Doctorat en Educació i del Doctorat en Tecnologia Educativa la possibilitat de presentar la seva recerca i de conèixer l'estat de la d'altres persones que es troben en la seva mateixa situació.
d) Animar i ajudar a la creació de xarxes de centres innovadors, a imatge de la Xarxa d'Instituts Connectats pel Canvi, integrada per centres de Secundària de Mallorca i coordinada per un dels grups de recerca del nostre Institut. Les Jornades volen ser un fòrum de trobada de professionals de l'educació i l'IRIE es posa a la seva disposició per facilitar la creació i la coordinació de les iniciatives que puguin néixer de la seva inquietud innovadora.
Destinataris
- Els grups de recerca adscrits a l'IRIE, que podran participar amb la presentació de les seves investigacions a les taules rodones organitzades amb aquest fi. Els grups també podran prendre part a les Jornades mitjançant la presentació de pòsters sobre projectes de recerca o innovació finançats amb convocatòries públiques, en vies d'execució o finalitzats entre 2014 i 2017.
- Tota la comunitat educativa (estudiants i docents de totes les etapes –inclosos els doctorands i les doctorandes de l'IRIE–, associacions de pares i mares, equips directius, etc.) i totes les persones interessades a conèixer l'actualitat de la recerca en el món educatiu de casa nostra.
Desenvolupament
Les II Jornades de Recerca i Innovació Educativa de les Illes Balears es realitzaran els dies 15 i 16 de desembre de 2017, a l'edifici Guillem Cifre de Colonya de la Universitat de les Illes Balears. Inclouran conferències, taules rodones, sessions de treball i presentació de pòsters.
Comitè organitzador
El personal de l'Institut de Recerca i Innovació Educativa de la Universitat de les Illes Balears (IRIE).
Comitè científic
El comitè científic serà l'encarregat de la revisió i acceptació dels guions dels pòsters dels participants. Estarà format pels membres del Consell de l'IRIE, en el qual hi ha representants de totes les àrees i els grups que conformen l'Institut i, també, l'equip directiu.
Inscripció
La inscripció a les II Jornades de Recerca i Innovació Educativa de les Illes Balears és gratuïta. S'admetran matrícules per rigorós ordre de sol·licitud, fins a completar l'aforament de la sala.
Per formalitzar la inscripció cal emplenar el formulari que hi haurà disponible a la pàgina web de les Jornades (Aforament complet).
Les persones que vulguin presentar pòsters o comunicacions sobre l'estat de les recerques dels doctorats podran lliurar-ne els resums segons les indicacions del web.
Reconeixement
Les persones inscrites i que assisteixin a les Jornades podran obtenir diferents certificats, en funció del tipus de participació:
- El personal investigador de l'IRIE que hagi presentat pòsters o hagi participat en alguna de les taules rodones, així com els alumnes i les alumnes de doctorat que presentin les seves recerques rebran un certificat que ho acrediti.
- Totes les persones rebran un certificat d'assistència a les Jornades, signat pel secretari de l'Institut de Recerca i Innovació Educativa.
- Al personal docent dels centres educatius no universitaris de les Illes Balears se'ls tramitarà la sol·licitud de reconeixement de crèdits de Formació Permanent del Professorat per part de la Conselleria d'Educació i Universitat de les Illes Balears.
Dates
Dates importants
· Del 2 d'octubre al 4 de desembre de 2017: període d'inscripció general
· Del 2 al 31 d'octubre de 2017: termini d'inscripció i de presentació de resums; tant per als pòsters dels projectes de recerca com per a les comunicacions de les tesis doctorals.
· Del 2 al 14 de novembre de 2017: període de revisió dels resums per part del comitè científic
· Entre el 15 i el 17 de novembre: retorn de la informació als autors
· Fins al 30 de novembre de 2017: lliurament dels pòsters en format digital. L'organització s'encarregarà de la impressió dels pòsters
Comitè
Comitè Científic
Dra. Eva Maria Aguilar Mediavilla
- Àrea: Psicologia Social, Evolutiva i de l'Educació
- Investigació en Desenvolupament, Educació i Llenguatge (I+DEL)
-
Comissió Acadèmica del Doctorat en Educació
Dra. Victoria A. Ferrer Pérez
- Àrea: Psicologia Social, Evolutiva i de l'Educació
- Grup de Recerca en Estudis de Gènere (GENERO)
Dr. Daniel Adrover Roig
- Àrea: Psicologia Social, Evolutiva i de l'Educació
- Investigació en Desenvolupament, Educació i Llenguatge (I+DEL)
Dr. Jaume Sureda Negre
- Àrea: Didàctica i Organització Escolar
- Educació i Ciutadania (EiC)
Dr. Joan Jordi Muntaner Guasp
- Àrea: Didàctica i Organització Escolar
- Grup d'Infància, Tecnologia, Educació i Diversitat (GITED)
Dr. Miquel F. Oliver Trobat
- Àrea: Didàctica i Organització Escolar
- Educació i Ciutadania (EiC)
Dra. Marta Jacob Escauriaza
- Àrea: Didàctica i Organització Escolar
- 4MAC-Recerca Turística i Educativa (4MAC)
Dra. Francisca Comas Rubí
- Àrea: Teoria i Història de l'Educació
- Grup d'Estudis d'Història de l'Educació (GEDHE)
Dr. Lluís Ballester Brage
- Àrea: Teoria i Història de l'Educació
- Grup d'Investigació i Formació Educativa i Social (GIFES)
Dr. Pere Palou Sampol
- Àrea: Didàctiques Específiques
- Grup d'Investigació en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport (GICAFE)
Dr. Sebastià Serra Busquets
- Àrea: Didàctiques Específiques
- Estudis de la Cultura, la Societat, la Comunicació i el Pensament Contemporani (CSCP)
Dra. Maria Antònia Manassero Mas
- Àrea: Didàctiques Específiques
- Ciència, Tecnologia i Societat. Didàctica de la Ciència (CTS_DC)
Dra. Maria Juan Garau
- Àrea: Didàctiques Específiques
- Grup d'Investigació en Llengües, Literatures i Aprenentatge (ILLA)
Dra. Adolfina Pérez Garcia
- Comissió Acadèmica del Doctorat en tecnologia Educativa
Dr. Jesús Salinas Ibáñez
- Àrea: Didàctica i Organització Escolar
- Grup d'Infància, Tecnologia, Educació i Diversitat (GITED)
- Comissió Acadèmica del Doctorat en tecnologia Educativa
- Director de l'IRIE
Dra. Esperanza Bosch Fiol
- Àrea: Psicologia Social, Evolutiva i de l'Educació
- Grup de Recerca en Estudis de Gènere (GENERO)
- Subdirectora de l'IRIE
Dr. Antoni Bordoy Fernández
- Àrea: Didàctiques Específiques
- Estudis de la Cultura, la Societat, la Comunicació i el Pensament Contemporani (CSCP)
- Secretari de l'IRIE
Comitè Organitzador
Jesús Salinas Ibánez: Director
Esperança Bosch Fiol: Subdirectora
Antoni Bordoy Fenández: Secretari
Eulalia Miralles Mas: Unitat d'Innovació i Formació
Marta Salmeron Galiana: Unitat de Suport
Claudia Martínez Cabrera: Unitat de Suport
Aina Dols Salas: Unitat de Comunicació
Pòsters
Llista de Pòsters
|
Títol |
Autoria |
Grup de recerca |
1 |
Payeras,M., Jacob, M., y Vegas, L. |
4MAC |
|
2 |
Aprenentatge-Servei “Xarxes intergeneracionals: memòria i solidaritat" |
Elisabeth Ripoll Gil |
CSCP |
3 |
La formació interdisciplinària en Ciències Humanes i Socials |
Elisabeth Ripoll Gil, Sebastià Serra Busquets |
CSCP |
4 |
Sebastià Serra Busquets / Xavier Jiménez González / Elisabeth Ripoll Gil |
CSCP |
|
5 |
Aprendre a pensar i actuar com els científics a través de jocs cooperatius i digitals |
Antoni J. Bennàssar Roig, María-Antonia Manassero-Mas, Ángel Vázquez Alonso |
CTS_DC |
6 |
Enseñar a pensar: aprendizaje competencial de los temas de naturaleza de ciencia y tecnología |
Manassero-Mas, María-Antonia; Bennàsar Roig, Antoni; Vadell Adrover, Jaime; Sureda Gomila, Antonio; Bibiloni Esteva, Maria del Mar; Vázquez Alonso, Ángel |
CTS_DC |
7 |
Thomàs-Vanrell, C.; Álvarez-García, O.; Quintana-Murci, O.; Sureda-García, I.; Salvà-Mut, F. |
EiC |
|
8 |
Indicadores sobre abandono escolar en la formación profesional |
Francesca Salvà Mut, Miquel F. Oliver Trobat, Maurici Ruiz Pérez, Teresa Adame Obrador, Maria Tugores Ques |
EiC |
9 |
Recomanacions per fer front a l’abandonament en la FP: un anàlisi de la literatura |
Antoni Cerdà Navarro; Mercè Morey López; Tomeu Mut Amengual; Jaume Sureda Negre; Rubén Comas Forgas |
EiC |
10 |
Carme Pinya, Maria Bel Pomar, Francesca Salvà, Aina M. Calvo |
EIC |
|
11 |
Francisca Comas Rubí, Bernat Sureda Garcia, Xavier Motilla Salas, Sara González Gómez, Avelina Miquel Lara, Llorenç Gelabert Gual, Gabriel Barceló Bauzà |
GEDHE |
|
12 |
La pràctica escolar a Menorca durant el franquisme (1939-1975) |
Gabriel Barceló Bauzà; Bernat Sureda Garcia; Francisca Comas Rubí; Sergi Moll Bagur |
GEDHE |
13 |
Llorenç Gelabert Gual, Gabriel Barceló Bauzà, Sofía Domènech Martí, Sara González Gómez, Xavier Motilla Salas, Bernat Sureda García |
GEDHE |
|
14 |
|
Sara González Gómez; Gabriel Barceló Bauzà; Francisca Comas Rubí; Xavier Motilla Salas; Bernat Sureda García |
GEDHE |
15 |
Esperanza Bosch i Victoria Ferrer |
GENERO |
|
16 |
Pautes per millorar la intervenció educativa amb esportistes i famílies en edat escolar |
F. Javier Ponseti Verdaguer, Jaume Cantallops Ramón, Pere Palou |
GICAFE |
17 |
Josep Vidal Conti; Adrià Muntaner Mas, Pere Palou |
GICAFE |
|
18 |
Cultural adaptation of the Strengthening Families Program 12-16. A proposal for a family-based program among families of adolescent at risk |
Carmen Orte Socias, Lluís Ballester Brage, Pep Lluís Oliver Torelló, Belén Pascual Barrio, Joan Amer Fernández, Maria Antònia Gomila Grau, Marga Vives Barceló, Rosario Pozo Gordaliza, Victòria Quesada Serra, Miren Fernández de Álava, María Valero de Vicente, Aina Mascaró Juan, Carmen López Esteva, Lydia Sánchez Prieto, Maria de Lluc Nevot Caldentey i Lluís Vidaña Lladó |
GIFES |
19 |
Victoria Quesada Serra, Miguel Ángel Gómez Ruiz, Beatriz Gallego Noche, Jaione Cubero Ibáñez |
GIFES |
|
20 |
Primary results of the Spanish adaptation of the Universal Prevention Curriculum (UPC) |
Orte, C., Ballester, Ll., Vives, M., Amer, J., Gomila, M.A. y Fernández-de-Álava, M. |
GIFES |
21 |
Carmen Orte, Lluís Ballester, Joan Amer, Belén Pascual, M.Antònia Gomila, Rosario Pozo, Marga Vives, Victoria Quesada i Carme López-Esteva |
GIFES |
|
22 |
Validació del Programa de Competència Familiar Universal 11-14 (PCF-U) |
Orte, C. (IP), Ballester, L. (Co-IP), Oliver, J.L., Pascual, B., Vives, M., Amer, J., Gomila, M.A., Pozo, R., Fernández-de-Álava, M., Quesada, V., Valero, M., Mascaró, A., López-Esteva, C., Sánchez, L., Nevot, L., Vidaña, L. (Grup de Recerca GIFES) |
GIFES |
23 |
AGENCY de los estudiantes universitarios. Estudio sobre el desarrollo de la enseñanza universitaria |
Victoria Marín, Adolfina Pérez, Jesus Salinas, Barbara de Benito, Francisca Negre, Santos Urbina, Gemma Tur, Sandra Lizana, Juan Moreno, Antònia Darder |
GITED |
24 |
Análisis de experiencias y propuestas de mejora en ApS universitario |
Berta Paz Lourido, Sebastià Verger Gelabert, Francisca Negre Bennàsar, Rosa Rosselló Ramón, Adolfina Pérez Garcías, Bárbara de Benito Crosetti, Cristina Manresa Lee, |
GITED |
25 |
Análisis de la usabilidad de la plataforma moodle en la FPaD en Baleares |
Francisco R. Lirola Sabater, Adolfina Pérez Garcias |
GITED |
26 |
Barbara de Benito Crosetti, Francisca Negre Bennassar. Sebastià Verger Gelabert |
GITED |
|
27 |
Maria A. Riera; Maria Ferrer; Pep Pérez; Júlia Vilanova |
GITED |
|
28 |
Maria Rosa Rosselló i Carme Pinya |
GITED |
|
29 |
Maria A. Riera Jaume, Maria Ferrer Ribot |
GITED |
|
30 |
Santos Urbina/ Gemma Tur |
GITED |
|
31 |
Estratègies metodològiques per a la millora de la docència virtual |
Santos Urbina, Miriam Conde, Catalina Ordinas i Juan José Rosselló |
GITED |
32 |
INeDITHOS CONNECTA: Projecte de Comunicació de Joves Residents a UCI Hospitalàries |
Marta Egidos Mas, Sebastià Verger Gelabert |
GITED |
33 |
Joan J. Muntaner i Maria Rosa Rosselló |
GITED |
|
34 |
Bárbara de Benito, Alexandra Lizana, Jesús Salinas |
GITED |
|
35 |
Innovació en Àmbits Educatius pel Benestar: Programa d'Acompanyament a Centres |
Maria Antònia Riera, Magdalena Jaume, Maria Esperanza Company Antònia Ribas Moranta Catalina Ribas Mas Cecilia Zamorano Marta Llompart Carme Rosselló Aina Estrades |
GITED |
36 |
Francisca Negre, Dolors Forteza, Begoña De la Iglesia i Sebastià Verger |
GITED |
|
37 |
Instrumento de evaluación para mapas conceptuales en formato de rúbrica |
Jesús Salinas, Ernest Prats |
GITED |
38 |
Eva Aguilar Mediavilla, Daniel Adrover Roig, Lucía Buil Legaz, Josep A. Pérez Castelló, Raúl López Penadès, Eduard Rigo Carratalà i Victor Sánchez Azanza |
I+DEL |
|
39 |
Enrique-Arias, Andrés; Gomila Albal, Marina; Levas Ferrer, Raül; Miguel Franco, Ruth; Ribas, Patricia; Rost Bagudanch, M Assumpció |
ILLA |
|
40 |
Noemy Berbel, Magdalena Jaume, Antoni Artigues, Pilar Rovira |
GRAIE GRUP ASSOCIAT |
|
41 |
Coneixements, ètica i emocions: noves perspectives en el curriculum |
Pere Jaume Alzina Seguí |
GRIEM GRUP ASSOCIAT |
42 |
Pràctica Psicomotriu Acouturier (PPA) al cicle 0-3 anys i a l'aula UEECO |
Bernardo Marín García, Catalina Homar Homar, Marc Torres Romagosa, María José Elías Pérez, Bárbara Nicolau Pons, Maria Antònia Gual Rosselló, Elena Femenia Salvà, Marta Cerdà Gamundi, Cecilia Zamorano Terrasa, Ana Teresa Giner Bernabeu, Sandra Dolle de Aguilar |
GRIMP GRUP ASSOCIAT |
43 |
Pades Jiménez, A*; Salinas Bueno, I. ; Velasco Roldán, O.; Mingorance Rubiño, JA; Melis Quetglas, S.; Bauzá Amengual, MLluc.; Andreu Rodrigo, P. |
TREBAORG GRUP ASSOCIAT |
Comunicacions
Llista de les comunicacions de les tesis doctorals
Ponent |
Títol |
Francisco Lirola |
Estudio de la implementación de la Formación Profesional a distancia en las Islas Baleares |
Laura Aguiló |
La sostenibilitat de les innovacions educatives en les escoles: un estudi de cas |
Antoni Cerdà |
L'abandonament educatiu prematur i la formació professional de Grau Mitjà |
Nathalie Lietchi |
La gestión del talento docente. Hacia una definición conceptual y un estado de la cuestión |
Nuria López |
De menor infractor a alumno con éxito: el proceso educativo. Un estudio de casos |
Avelina Miquel |
Fotografía y educación en la prensa de guerra republicana en España (1936-1939) |
Lluc Nevot |
La implicación parental en Programas de Competencia Familiar |
Maria del Mar Oliver |
|
Alberto Sánchez |
Las dificultades y facilitadores de la prevención del acoso escolar en el Síndrome de Asperger |
Mario Valera |
Acoso escolar asociado a trastornos del lenguaje: indicadores y predictores |
Antoni Vigo |
|
Maria Valero |
|
Joana Marina Llabrés |
Programa
15 DESEMBRE 2017
15.00 a 15.30 hores | Entrega de documentació i acreditacions | |||
16.00 a 16.30 hores | Presentació general de l’activitat (a càrrec de l’IRIE i de representants de les institucions implicades) | |||
16.30 a 19.00 hores | Taula Rodona de presentació dels grups de recerca i presentació de les línies de recerca, organitzats en dues taules. Previsió de 10 minuts per presentació de grup més debat i discussió següent |
EN PARAL·LEL |
Presentació de pòsters descriptius de les línies de recerca (divendres i dissabte) |
|
19.00 a 19.20 hores | Descans | |||
19.20 a 19.40 hores |
Presentació general del projecte de creació de xarxes d’innovació Presentació de la xarxa |
|||
19.40 a 20.00 hores | Grups de treball de xarxes específiques |
16 DESEMBRE 2017
9.30 a 10.00 hores |
Recepció dels participants | ||
10.00 a 10.30 hores |
Presentació |
||
10.30 a 12.00 hores | Presentació de les línies d’assessorament, debat i discussió amb els participants. Es preveu una durada de 20 minuts per línia d’assessorament. |
EN PARAL·LEL |
Presentació de les comunicacions sobre les tesis dels doctorands de l'IRIE |
12.00 a 12.30 hores | Descans i coffee-break | ||
12.30 a 14.00 hores |
Conferència, debat i cloenda Un Pont entre els grups de recerca i els centres educatius. Investigar i innovar en xarxa Dra. Mercè Gisbert Cervera Catedràtica de Didàctica i Organització Escolar Universitat Rovira i Virgill |
►Organitza, patrocina, col·labora
|