PLA D'ASSESSORAMENT ALS CENTRES EDUCATIUS (PACE)*
Què és el PACE?
Què és el PACE?
El Pla d’Assessorament als Centres Educatius (PACE) s’inclou dins el conjunt d’activitats de transferència de l’Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE).
L’IRIE reuneix més de dos-cents professionals de l’educació en els seus tretze grups de recerca consolidats i deu grups de recerca associats. L’objectiu final de la recerca en educació és la transferència del saber a la comunitat educativa, en un procés continu que ha d’arribar al conjunt de la societat.
Mitjançant el PACE els equips docents dels centres educatius poden rebre assessorament i guiatge del personal investigador dels diferents grups de l’IRIE per portar a terme iniciatives i projectes diversos, des de l’aplicació de les TIC fins a metodologies actives i educació inclusiva, entre d’altres.
Com es concreten els assessoraments
Els equips docents interessats en alguna de les línies d’assessorament que ofereix l’IRIE han de posar-se en contacte amb nosaltres, mitjançant un missatge de correu electrònic a Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la..
El nostre personal tècnic els respondrà i acordaran una primera visita diagnòstica amb l’ equip d’experts que s’ajusti a la demanda. Després d’aquesta trobada es dissenyarà un pla d’actuació adequat a cada situació concreta i a les necessitats i requisits del centre sol·licitant.
Finançament
L’assessorament (entrevista diagnòstica i disseny del pla d’actuació) no té cap cost per a l’equip docent sol·licitant.
La intervenció que se’n derivi, que pot consistir en activitats de formació per al claustre o departament; guiatge continuat en el centre, etc. esdevindrà una relació directa entre l’assessor o assessora i l’equip docent. La funció de l’IRIE en el PACE & eacute;s posar en contacte els experts i el professorat, no gestionar els serveis que en derivin.
Cada pla d’actuació haurà de preveure els recursos humans i econòmics necessaris per dur-lo a terme.
* Activitat realitzada amb la participació de técnics contractats en el marc del Conveni Instrumental de subvenció entre el Govern de les Illes Balears i la Universitat de les Illes Balears per a la consolidació de l'Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE) |
Quadre-resum de l'oferta d'assessoraments del PACE
Cercador de Tema de recerca
Grup de recerca | Temes de recerca |
Grup de Recerca Sociolingüística de les Illes Balears |
1. Descripció de la situació sociolingüística de les Illes Balears. 2. Variació, contacte, canvi i actituds lingüístics. 3. Sociolingüística educativa: models de llengua, adquisició i aprenentatge de L1 i LA, evolució del coneixement i els usos lingüístics. |
Grup de Tecnologia educativa |
1.- Efectes dels avenços tecnològics en el procés d'ensenyament-aprenentatge 2.- Tecnologies digitals aplicades a l'educació. 3.-Disseny i desenvolupament d'entorns i mitjans didàctics 4.- Avaluació de projectes educatius i entorns virtuals de formació. |
Grup d'investigació Escola Inclusiva i Diversitat |
1.- Educació: equitat i justicia social 2.- Pedagogia Hospitalaria 3.- Atenció primerenca |
Investigació en desenvolupament, educació i llenguatge |
1.- Desenvolupament psicològic (perceptiu, cognitiu, social i emocional) al llarg del cicle vital 2.- Variables psicològiques i psicopedagògiques del procés d’ensenyament - aprenentatge 3.- Factors psicològics i educatius protectors i de risc de l’assetjament escolar 4.- Desenvolupament del llenguatge i bilingüisme |
Grup d'investigació i formació educativa i social |
1.- Educació familiar i intervenció amb infància, adolescència i família 2.- Metodologies d'Investigació i Educació 3.- Gerontologia Social i Educativa 4.- Societat i educació |
Grup d'investigació en llengües, literatures i aprenentatge |
1.- Adquisició i ensenyança de llengües en contextos educatius multilingües 2.- L'ensenyament i l'aprenentatge de la lingüística 3.- L'ús de la literatura en l'ensenyament i l'aprenentatge de llengües |
Grup d'investigació en ciències de l'activitat física i l'esport |
1.- Educació i promoció d'hàbits de vida saludable 2.- Motivació, actituds i comportaments a l'esport |
Grup d'estudis d'història de l'educació |
1.- Bases històriques i teòriques de l'educació 2.- Polítiques i pràctiques educatives des de la pespectiva històrica i comparada 3.- Patrimoni, memòria i història pública de l'educació 4.- Història de l'educació com a disciplina i camp d'investigació |
Estudis de la cultura, la societat, la comunicació i el pensament contemporani |
1.- Història i anàlisi de la política, la societat i la cultura de les Illes Balears. Didàctica de la història i de la història de l’art 2.- El pensament filosòfic: evolució i conceptualització. Didàctica de la filosofia 3.- Incidència de la comunicació sobre l'evolució del pensament contemporani i la repercussió sobre el sistema educatiu 4.- Història de l'art i del patrimoni històrico-artístic. Acostament als nous corrents historiogràfics |
Estudis de gènere |
1.- Anàlisi de la situació social de les dones 2.- Les conseqüències de la discriminació social de les dones i la violència de gènere 3.- L'impacte del gènere en els diversos àmbits: salut, món laboral, educació, ús de les TIC 4.- Dret Penal i violència de gènere |
Educació i ciutadania |
1.- Abandonament escolar, itineraris formatius i laborals i educació de segona oportunitat. Gènere, educació i treball 2.- Integritat acadèmica (ciberplagi acadèmic i alfabetització informacional) 3.- Formació del Professorat 4.- Educació intercultural: immigració, família i escola i Educació ambiental i interpretació del patrimoni |
Ciència, tecnologia i societat. Didàctica de la ciència |
1.- Naturalesa de la ciència i la tecnologia 2.- Pensament crític 3.- Medi natural i didàctica |
4MAC-Recerca turística i educativa |
1.- Les estratègies de preus en el sector hoteler 2.- La formació i els productes turístics 3.- El capital humà i la innovació: clau de competitivitat turística |
Grup de Recerca en Educació Matemàtica |
1.- Metodologies d’indagació en la didàctica de les Matemàtiques |
Aula Didàctica d’Experimentació en Ciències |
1.- Metodologies d’indagació en la didàctica de les Ciències Naturals |
Seminari de Filosofia 3/18 |
1.- Aprofundir en el projecte de filosofia 3/18 com a eina per a desenvolupar les habilitats de pensament dels alumnes de primària i secundaria 2.- Reflexió sobre els eixos del programa (habilitats de pensament, la comunitat de recerca, el diàleg filosòfic, l'avaluació figuroanalògica), metodologia i estratègies d'aplicació. 3.- Organització dels cursos de formació pels professionals de Mallorca. 4.- Estratègies de difusió del programa entre els centres educatius de la Illa. |
Grup per a l'Assessorament i la Innovació en Àmbits Educatius per al Benestar |
1.- La qualitat dels espais educatius per a la millora i transformació educativa 2.- La implementació del treball per espais o ambients d´aprenentatge 3.- L´observació i la documentació a l´etapa d´Educació Infantil |
Grup de recerca en art i educació |
1.- Educació en arts visuals, musicals i escèniques a l’Escola 2.- Història de l’educació artística i estètica 3.- Metodologies artístiques d’investigació |
Investigació psicosocial en treball, organitzacions i recursos humans |
1.- Estudi de les condicions psicosocials de treball dels empleats (estrès, clima, satisfacció, facilitadors, formació, treball emocional, burnout)… 2.- Habilitats per a la direcció i motivació d’equips de treball. Habilitats comunicatives a la empresa 3.- Avaluació dels riscs psicosocials 4.- Planificació, gestió i avaluació per competències dels recursos humans |
Grup de recerca i innovació en educació Menorca |
1.- Educació i noves tecnologies. Educació inclusiva 2.- Educació no formal. Educació infantil 3.- Repensar l'aprenentatge de les matemàtiques |
Grup de recerca de didàctica de les ciències socials |
1.- Didàctica de la Història i del patrimoni cultural 2.- Didàctica de la Geografia i coneixement del medi 3.- La formació del professorat de Ciències Socials dins l’àmbit de la docència i la investigació: l’anàlisi de la pràctica educativa i del material didàctic |
Grup de pràctiques restauratives |
1.- Foment de la convivència, prevenció i tractament dels conflictes 2.- Desenvolupament de pràctiques restauratives 3.- Comunitat, diàleg i participació |
Grup de recerca en llenguatge |
1.- Escola inclusiva i dificultats de comunicació i llenguatge oral i escrit 2.- Llenguatge i comunitat: família, serveis, xarxes, enfocament sistèmic 3.- Logopèdia: prevenció, avaluació i intervenció en els trastorns de la comunicació i del llenguatge |