Com pot transformar la intel·ligència artificial l'educació superior?
El Dr. Juan Manuel Freire farà la conferència principal de les VI Jornades d'Experiències Docents a la UIB
El desenvolupament de la IA generativa està provocant una transformació profunda del treball, en particular perquè, a diferència de les disrupcions tecnològiques prèvies, incrementa principalment el potencial d’automatització i d’augment de capacitats en ocupacions que requereixen alts nivells educatius. Com a conseqüència, la IA generativa té un impacte profund i de llarg termini en l’educació superior, ja que inevitablement afecta el que les persones han d’aprendre, com ho haurien d’aprendre i com poden demostrar-ho (i, per tant, avaluar-ho).
Els professors universitaris, el treball dels quals és especialment sofisticat i centrat en el coneixement, són, per tant, candidats clars a veure’s afectats radicalment per aquesta tecnologia. I malgrat l’evident bombolla existent sobre les expectatives de la IA, recordem que tendim a sobrestimar els efectes d’una tecnologia a curt termini i subestimar-ne l’efecte a llarg termini, aquest postulat és especialment premonitori per entendre el que es pot donar amb la IA generativa i la universitat.
Tenim, avui dia, més preguntes que respostes, però és important identificar les preguntes realment rellevants perquè ens serveixin d’hipòtesis que ens permetin passar a una acció experimental que generi aprenentatge dins del sistema (per a estudiants, professors i universitats). Després d’una primera reacció de por i tendència a intentar limitar l'ús de la IA a les universitats, hem de passar a un enfocament estratègic abordat en dues dimensions (professors i líders d’institucions), per tal de poder comprendre’n en profunditat les implicacions i la necessitat de desenvolupar capacitats de maneig efectiu. En aquesta conferència abordarem algunes de les preguntes bàsiques sobre la IA generativa que haurien de guiar el futur immediat de les universitats: per què i per a què la necessitam, com l’hem de fer servir, quin tipus de decisions tecnològiques hem de començar a prendre i quins espais d’experimentació podem crear.
Tant en recerca com en educació les diferents persones que treballen a les universitats necessiten identificar i descobrir coneixement rellevant, organitzar aquest coneixement i generar nou coneixement derivat amb objectius específics. Podem pensar que aquest procés es compon per una sèrie de grans fases: a) identificar i organitzar temàtiques, competències i bibliografies adequades per als cursos que dissenyen i imparteixen; b) generar continguts nous; c) dissenyar i produir recursos educatius diversos (des d'exàmens a projectes i reptes que s’han de resoldre), i d) avaluar de manera contínua i efectiva l’aprenentatge dels estudiants. Addicionalment, els estudiants necessiten accedir a mecanismes d’acompanyament efectius que els ajudin en diverses facetes de la seva vida acadèmica i els permetin assolir els objectius d’aprenentatge. Aquestes són precisament les funcions principals en què avui dia s’aplica la IA generativa. Revisarem el procés de treball dels professors, dissenyadors instruccionals i d’experiències d’aprenentatge, així com productors de continguts (rols que habitualment a la universitat tradicional són assumits per professors) per identificar de quina manera es pot veure alterat i beneficiat per la IA. Il·lustrarem aquests temes mitjançant diversos exemples d’estratègies que estan desenvolupant diferents universitats i d’eines que estan sorgint especialment de l’ecosistema edtech que col·labora amb aquestes universitats
Conferència "Competències emocionals: cap a un nou model educatiu”
El doctor Tomeu Barceló, professor, filòsof i Focusing-Trainer per The Focusing Institutede Nova York impartirà la conferència "Competències emocionals: cap a un nou model educatiu”. Aquesta activitat s’emmarca dins la cloenda del Curs Expert Universitari en Competències Emocionals: Aplicacions Docents. UIB-Fueib. La conferència tindrà lloc dimecres dia 31 de gener, a les 18h, a la Sala d'actes de Son Lledó.
La participació juvenil protagonitza l'Anuari de la Joventut de les Illes Balears 2023
La sisena edició de la publicació recull un conjunt de treballs que tracten diferents aspectes de la realitat i les iniciatives de les persones joves de les Illes Balears, des d’una mirada inclusiva i participativa
La Universitat de les Illes Balears presenta la sisena edició de l’Anuari de la Joventut de les Illes Balears, una publicació que recull 17 articles sobre diferents aspectes de la realitat del jovent de les Illes Balears, si bé en aquesta edició posa el focus en la participació juvenil.
Anuari de la Joventut 2023
Aquest anuari és el resultat de la col·laboració entre la Conselleria de Famílies i Afers Socials, a través de l’Institut Balear de la Joventut (IBJOVE); el Consell de Mallorca, a través de la Direcció Insular de Joventut i Participació del Departament de Presidència; el Consell Insular de Menorca, a través de la Direcció Insular de Joventut, Esports i Ocupació del Departament de Cultura, Educació, Joventut, Esports i Ocupació; el Consell Insular d’Eivissa, a través de l’Àrea de Joventut del Departament de Joventut, Participació Ciutadana i del Parc Insular de Serveis de sa Coma; el Consell Insular de Formentera, a través de l’Àrea de Joventut, i la Universitat de les Illes Balears, a través del Grup d’Investigació i Formació Educativa i Social (GIFES), membres del Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques i de l'IRIE. La iniciativa rep, a més, el suport de la Fundació Guillem Cifre de Colonya, Caixa d’Estalvis de Pollença.
Des d’un enfocament interinstitucional, l’Anuari recull un conjunt de treballs que aporten més coneixement sobre la realitat i les iniciatives de les persones joves de Balears, des d’una mirada inclusiva i participativa. Les institucions participants del projecte tenen el repte de contribuir a la transferència i divulgació de recerques, reflexions, debats i iniciatives participatives en les quals els joves siguin protagonistes.
Enguany han estat 46 persones les que han participat en la redacció dels distints treballs: 17 articles que permeten conèixer recerques i experiències procedents tant de les administracions públiques com de la societat civil, partint sempre del context sociodemogràfic i normatiu actual dels joves a les Illes Balears. Encara que les temàtiques són diverses, la participació del jovent és l’eix temàtic transversal. Fruit de la reflexió individual o la col·laboració d’equips interdisciplinaris, la presència d’autors i autores joves és notable.
Quant al contingut de l’Anuari, en un primer apartat es presenta una anàlisi dels indicadors sociodemogràfics principals. També s’aborda el treball del Consell de la Joventut de les Illes Balears.
L’Anuari inclou un apartat d’iniciatives de les administracions i un altre de propostes de la societat civil, així com una darrera part dedicada a la recerca i debats oberts a l’àmbit de la joventut.
En l’àmbit de les iniciatives de les administracions, a més de la participació juvenil, també es tracten aspectes com ara les addiccions, l’oci juvenil i l’ocupació.
L’apartat d’iniciatives de la societat civil inclou estudis sobre l’esport com a eina de desenvolupament social, la lluita contra el canvi climàtic i les addiccions.
Finalment, en l’apartat de recerca i debats oberts hi ha articles amb temàtiques diverses, com ara les actituds lingüístiques dels joves, l’art urbà i l’impacte la pornografia en l’adolescència i l’oci juvenil, entre d’altres.
Consultau les comunicacions en línia que tindreu al vostre abast durant les VI Jornades d’experiències docents de la UIB
El programa d'activitats en línia tindrà lloc del 2 al 8 de febrer. Dins Aula digital trobareu l'espai de les VI Jornades d'Experiències Docents, el qual recollirà les experiències que hauran compartit els participants en format vídeo.
Al costat de cada vídeo hi haurà un fòrum perquè els autors puguin ampliar-ne la informació, fer els aclariments que considerin oportuns, etc., i perquè els assistents a les jornades plantegin preguntes i comentaris sobre l'experiència, per tal que aquest esdevingui un espai de diàleg i d'intercanvi d'idees.
Aquí teniu les comunicacions en línia:
- Implicacions i aplicacions de la IA en la docència
- Competència digital docent per a la millora de la pràctica educativa
- Estratègies metodològiques d’innovació docent
|