XX Seminari IRIE: Educational Encounters: Exploring Migration and Vocational Training
El proper dimecres dia 29 d'octubre, a les 13:00 h, a la Sala de Reunions de l’IRIE, Edifici Guillem Cifre de Colonya Bloc C-210, es celebrarà el XX Seminari de Recerca de l’IRIE tant en modalitat presencial com en línia. El seminari explorarà les transicions educatives i els reptes que afronten els estudiants migrants, amb un enfocament particular en la formació professional i l’ensenyament tècnic.
Resum del seminari:
La recerca mostra que els joves migrants sovint pateixen desavantatges educatius a causa de barreres lingüístiques, desavantatges socials i discriminació, fet que afecta les seves transicions de l’escola al món laboral. En el context de la formació professional, els migrants s’enfronten a desafiaments com el reconeixement de competències prèvies, l’adaptació a nous entorns culturals tant a l’escola com als llocs de treball, i l’accés limitat a orientació i suport multiculturals. Estudis empírics posen de manifest que, mentre alguns migrants aconsegueixen reincorporar-se a les seves vocacions anteriors, d’altres reconsideren els seus camins professionals, redueixen el seu nivell professional o evolucionen a través d’estudis posteriors.
El seminari aportarà una mirada crítica i constructiva sobre els factors que afavoreixen la integració educativa i professional de l’alumnat migrant i tractarà de donar resposta a com afrontar els reptes a partir de les darreres evidències científiques i bones pràctiques educatives, subratllant la importància de marcs normatius facilitadors, xarxes de suport i oportunitats d’adquisició lingüística per promoure la sostenibilitat social i la integració reeixida de les persones migrants en àmbits professionals com l’atenció sanitària, la cura infantil i la indústria.
Inscripcions al següent formulari.
Sobre la ponent:
La Dra. Marianne Teräs és professora en Educació amb un enfocament especial en l’educació sanitària a la Universitat d’Estocolm. La seva trajectòria docent s’estén durant més de 25 anys, inicialment en un institut de formació professional, i els darrers 15 anys a les universitats de Hèlsinki i Estocolm. El seu bagatge professional inclou experiència com a infermera i infermera de salut pública. Després d’obtenir el màster en Salut Pública i Educació, va treballar més de deu anys com a professora d’Atenció Sanitària i Infermeria al Col·legi Municipal de Serveis Socials i Sanitaris de Hèlsinki. Té títol de docent en Educació de Persones Adultes a la Universitat de Hèlsinki i una altre en Educació amb un enfocament en la pedagogia basada en simulació a la Universitat de Lapònia.
Té dos interessos específics de recerca en els àmbits de l’educació i la formació professional: l’aprenentatge transcultural i la migració, i l’aprenentatge de l’expertesa mitjançat per la simulació. Ha liderat diversos projectes de recerca i actualment és la investigadora principal del projecte “Navigating Places and Negotiating Boundaries: A Multidisciplinary Study of Migrant Children’s Educational Transitions in Sweden” (Navegant pels espais i negociant fronteres: un estudi multidisciplinari sobre les transicions educatives dels infants migrants a Suècia), finançat pel Consell Suec de Recerca (2023–2028). És co-líder científica del grup de recerca VETYL a la Universitat d’Estocolm i coeditora de la col·lecció de llibres Emerging Issues on Research in Vocational Education and Training. També és editora associada de la revista Scandinavian Journal of Vocations in Development i coeditora de la sèrie Palgrave Studies in Technical and Vocational Education and Training.