PLA D'ASSESSORAMENT ALS CENTRES EDUCATIUS (PACE)*
Què és el PACE?
Què és el PACE?
El Pla d’Assessorament als Centres Educatius (PACE) s’inclou dins el conjunt d’activitats de transferència de l’Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE).
L’IRIE reuneix més de dos-cents professionals de l’educació en els seus tretze grups de recerca consolidats i deu grups de recerca associats. L’objectiu final de la recerca en educació és la transferència del saber a la comunitat educativa, en un procés continu que ha d’arribar al conjunt de la societat.
Mitjançant el PACE els equips docents dels centres educatius poden rebre assessorament i guiatge del personal investigador dels diferents grups de l’IRIE per portar a terme iniciatives i projectes diversos, des de assesorament sobre treball final de batxillerat, l’aplicació de les TIC fins a metodologies actives i educació inclusiva, entre d’altres.
Com es concreten els assessoraments
Els equips docents interessats en alguna de les línies d’assessorament que ofereix l’IRIE i/o els investigadors de l'IRIE que han rebut una petició d'assessorament d'un centre han de posar-se en contacte amb nosaltres, mitjançant un missatge de correu electrònic a irie@uib.cat.
El nostre personal tècnic els respondrà i acordaran una primera visita diagnòstica amb l’ equip d’experts que s’ajusti a la demanda. Després d’aquesta trobada es dissenyarà un pla d’actuació adequat a cada situació concreta i a les necessitats i requisits del centre sol·licitant.
Finançament
L’assessorament (entrevista diagnòstica i disseny del pla d’actuació) no té cap cost per a l’equip docent sol·licitant.
La intervenció que se’n derivi, que pot consistir en activitats de formació per al claustre o departament; guiatge continuat en el centre, etc. esdevindrà una relació directa entre l’assessor o assessora i l’equip docent. La funció de l’IRIE en el PACE és posar en contacte els experts i el professorat, no gestionar els serveis que en derivin.
Cada pla d’actuació haurà de preveure els recursos humans i econòmics necessaris per dur-lo a terme.
Quadre-resum de l'oferta d'assessoraments del PACE per grups
Cercador de Tema de recerca
Grup de recerca | Temes de recerca |
Investigació psicosocial en treball, recursos humans i educació |
|
Innovació educativa i professió docent |
|
Mus&Art Lab - Grup de Recerca en Art i Educació - Laboratori de Música i Art (Mus&Art Lab) |
|
Laboratori de recerca i innovació en formació professional |
|
Lingüística aplicada |
|
Bilingüisme i adquisició de l’espanyol |
|
Integritat acadèmica i científica |
|
Grup de Recerca Sociolingüística de les Illes Balears |
|
Grup de Tecnologia educativa |
|
Grup d'investigació Escola Inclusiva i Diversitat |
|
Investigació en desenvolupament, educació i llenguatge |
|
Grup d'investigació i formació educativa i social |
|
Grup d'investigació en ciències de l'activitat física i l'esport |
|
Grup d'estudis d'història de l'educació |
|
Estudis de gènere |
|
Grup d’Aprenentatge i Modelització Matemàtica en Educació |
|
Grup d’Investigació sobre Resolució de problemes i Connexions en Educació Matemàtica |
|
La forma dels somnis: pràctiques creatives per al benestar emocional i la transformació social |
|
Educació infantil |
|
Educació i geografia de la percepció |
|
Educació ambiental per a la sostenibilitat |
|
Aula Didàctica d’Experimentació en Ciències |
|
Associació Filosofia 3/18 Mallorca |
|
Grup per a l’Assessorament i la Innovació en Àmbits Educatius per al Benestar |
|
Grup de pràctiques restauratives |
|
Quadre-resum de l'oferta d'assessoraments del PACE per temàtica
Cercador per Temàtiques
Temàtiques d’assessorament | Grup IRIE |
Abandonament primerenc de l’educació i la formació, rendiment acadèmic i abandonament a la formació professional, educació de segona oportunitat | LABVET |
Activitat física, esport i salut | GICAFE |
Adquisició de l’espanyol com L1, L2, Lx i llengua estrangera en poblacions amb desenvolupament lingüístic (a)típic | BASLA |
Adquisició i aprenentatge de primeres i segones llengües | REGAL |
Alfabetització en Geografia | GIEGP |
Anàlisi de conductes deshonestes en els processos formatius i de recerca | GRIAC |
Aplicació de la modelització matemàtica en diferents contextos educatius | GAME |
Aprofundir en el projecte de filosofia 3/18 com a eina per a desenvolupar les habilitats de pensament dels alumnes de primària i secundaria | FILOSOFIA 3/18 |
Atenció primerenca | GREID |
Avaluació i validació d’entorns virtuals i eines de comunicació | GTE |
Benestar laboral sostenible: benestar i rendiment en empleats, equips i organitzacions. | I+RhETOS |
Bretxa digital, usos socials i educatius de les TIC, sostenibilitat en l’educació i la formació | LABVET |
Comunitat, diàleg i participació | GPR |
Criteris de Qualitat en Educació Ambiental | GREAS |
Descripció de la situació sociolingüística de les Illes Balears, planificació lingüística i avaluació de les intervencions institucionals | GRESIB |
Desenvolupament de les competències professionals en resolució i formulació de problemes matemàtics en la formació inicial i permanent dels docents | GIRCEM |
Desenvolupament de pràctiques restauratives | GPR |
Desenvolupament del llenguatge i bilingüisme | I+DEL |
Desenvolupament del pensament computacional i algebraic en l’ensenyament de les matemàtiques | GAME |
Desenvolupament i anàlisi de la pràctica creativa-escriptura, art, teatre, música- en les unitats de salut mental i d’altres col·lectius en risc de vulnerabilitat | FsD |
Desenvolupament psicològic (perceptiu, cognitiu, social i emocional) al llarg del cicle vital | I+DEL |
Desenvolupament, adquisició i ensenyament de llengües | GRESIB |
Desigualtats en la formació professional amb una perspectiva interseccional (gènere, classe, etc.), formació de formadors/es | LABVET |
Didàctica de la ciència centrada en els estudiants: fomentant el pensament crític i l’aprenentatge innovador a través de jocs; innovació i reptes de la Intel·ligència Artificial (IA) a l’Educació | I+RhETOS |
Didàctica de la Geografia | GIEGP |
Disseny de mecanismes per a la transferència dels coneixements literaris, lingüístics i teatrals per al disseny d’estratègies per al foment del benestar personal i de la transformació social | FsD |
Disseny didàctic en entorns tecnològics | GTE |
Educació a la primera infància | GRIEPD |
Educació comparada | GEDHE |
Educació en arts visuals, musicals i escèniques a l’Escola | GRAiE |
Educació familiar i intervenció socioeducativa en infància, adolescència i família | GIFES |
Educació Infantil | GREDIN |
Educación: equitat i justícia social | GREID |
Efectes dels avenços tecnològics en el procés d’ensenyança-aprenentatge | GTE |
El bilingüisme espanyol-Lx en poblacions amb desenvolupament lingüístic (a)típic | BASLA |
Establiment de connexions intra i extramatemàtiques a l’aula | GIRCEM |
Estratègies de difusió del programa entre els centres educatius de la Illa. | FILOSOFIA 3/18 |
Estratègies per a la resolució de problemes matemàtics i atenció a l’alta capacitat matemàtica | GAME |
Factors psicològics i educatius protectors i de risc de l'assetjament escolar | I+DEL |
Foment de la convivència, prevenció i tractament dels conflictes | GPR |
Formació del professorat | GRIEPD |
Formació del professorat | GREDIN |
Formació en Educació Ambiental en contextos formals i no formals | GREAS |
Formació professional dual, itineraris formatius i laborals | LABVET |
Geografia cognitiva | GIEGP |
Geografia Rural | GIEGP |
Història de l’educació artística i estètica | GRAiE |
Història de l’educació en contextos escolars i socials | GEDHE |
Història i teoria del coneixement pedagògic: producció i recepció | GEDHE |
Humanització clínica i organitzacions amables | I+RhETOS |
Impacte de les TIC i la IA en la integritat acadèmica i científica | GRIAC |
Impacte de l’aprenentatge basat en jocs en la resolució de problemes matemàtics | GAME |
Innovació educativa | GRIEPD |
Integritat en els processos d’ensenyament-aprenentatge | GRIAC |
Intervenció socioeducativa amb gent gran i promoció de l’autonomia | GIFES |
La implementació del treball per espais o ambients d´aprenentatge | GAEB |
La qualitat dels espais educatius per a la millora i transformació educativa | GAEB |
Les conseqüències de la discriminació social de les dones i la violència de gènere | ESTUDEGE |
Lingüística de corpus | REGAL |
Llengües per a fins científics | REGAL |
L´observació i la documentació a l´etapa d´Educació Infantil | GAEB |
L’anàlisi de la situació social de les dones | ESTUDEGE |
L’impacte del gènere en els diversos àmbits: salut, món laboral, educació, ús de les noves tecnologies | ESTUDEGE |
Metodologies artístiques d’investigació. Aprenentatge-Servei | GRAiE |
Metodologies de la investigació i anàlisi de dades en l’àmbit social i educatiu | GIFES |
Metodologies d’ensenyament per fomentar la competència matemàtica i la inclusió a l’aula de matemàtiques | GIRCEM |
Metodologies d’indagació en la didàctica de les Ciències Naturals | ADEC |
Motivació, valors, actituds i comportament en l’esport | GICAFE |
Organització dels cursos de formació pels professionals de Mallorca. | FILOSOFIA 3/18 |
Organització i gestió d’entorns tecnològics d’aprenentatge | GTE |
Organització i gestió educativa | GRIEPD |
Orientació acadèmica i professional, inserció socio-laboral | LABVET |
Patrimoni històric de l’educació | GEDHE |
Pedagogia Hospitalària | GREID |
Percepció i producció de la parla | REGAL |
Polítiques educatives | GEDHE |
Precarietat laboral vs. Treball decent: anàlisi i prevenció de riscos psicosocials, disseny del treball i digitalització | I+RhETOS |
Primera Infància | GREDIN |
Processament del llenguatge en parlants monolingües, bilingües i multilingües | BASLA |
Professió docent | GRIEPD |
Promoció de l’escriptura, la lectura i l’expressió teatral i artística com a eines de millora de la capacitat d’introspecció, expressió emocional i integració de la identitat personal i col·lectiva | FsD |
Promoció d’habits saludables a l’entorn escolar | GICAFE |
Psicologia social de la ciència i la tecnologia: Gènere, ciència i promoció de vocacions STEM | I+RhETOS |
Recerca i innovació responsable | GRIAC |
Recursos per a l’ensenyament inclusiu de les matemàtiques: materials manipulatius i recursos digitals | GIRCEM |
Reflexió sobre els eixos del programa (habilitats de pensament, la comunitat de recerca, el diàleg filosòfic, l’avaluació figuroanalògica), metodologia i estratègies d’aplicació. | FILOSOFIA 3/18 |
Toponímia i Territori | GIEGP |
Treball de recerca | TOTS |
Variables psicològiques i psicopedagògiques del procés d'ensenyament - aprenentatge | I+DEL |
Variació lingüística, models de llengua i contacte lingüístic | GRESIB |
Ètica en la publicació i difusió científica | GRIAC |
Ús de manipulatius i tecnologies 3D per a la millora de la visualització matemàtica | GAME |
Finançament
L’assessorament (entrevista diagnòstica i disseny del pla d’actuació) no té cap cost per a l’equip docent sol·licitant. El pla d'intervenció que se’n derivi haurà de preveure els recursos humans i econòmics necessaris per dur-lo a terme. Les despeses de l’assessorament es cobriran a través de la partida destinada a aquest fet dins l'aportació extraordinària amb la Conselleria d’Educació i Universitats. El cost que es preveu seria:
- 60 € per hora d’assessorament
- Màxim finançament subvencionat per assessorament: 8 hores
- Pressupost màxim anual finançat per tot el PACE: 8.000 € anuals
Els assessoraments finançats es mantindran oberts fins que s’esgoti la quantitat anual. Es poden mantenir els assessoraments sense finançament sempre que així ho considerin els assessors. Es farà constar a la publicitat i a la web que l’activitat es realitza amb la subvenció de la Conselleria d’Educació i Universitats en el marc del conveni.
Certificació pels investigadors i investigadores participants
Els investigadors que realitzin una assessorament rebran un certificat on s’indica que l’actuació es fa en el marc del conveni de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i la Universitat de les Illes Balears per al desenvolupament del Pla d’Assessorament als centres Educatius (PACE) a càrrec de l’Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE) renovat a través de la Resolució del conseller d’Educació i Universitats d’aprovació, autorització i disposició de la despesa d’una transferència extraordinària pluriennal a favor de la Universitat de les Illes Balears per cobrir les despeses pressupostàries del període 2024-2025 de l’Institut de Recerca i Innovació Educativa per cobrir el programa PACE. Aquest certificat indicarà expressament que aquesta acció forma part de les accions de transferència de l’IRIE per tal que es puguin valorar dins el criteri del sexenni de transferència:
- Participació en convenis i/o contractes amb entitats sense ànim de lucre o administracions públiques per a activitats amb especial valor social. Es tindrà en compte el tipus de participació en el contracte/conveni de la persona sol·licitant, la seva durada, els indicis de qualitat de la transferència realitzada, els resultats del projecte i l'impacte social del mateix.
L’IRIE no pot assegurar que aquest criteri es mantingui en noves convocatòries, ni que tots els assessoraments siguin avaluats positivament segons aquest criteri.