K3
JOVENTUT EUROPEA UNIDA – KA3
Els projectes d’aquesta acció tenen com a objectiu crear xarxes que promoguin associacions regionals, que se gestionaran amb la cooperació de joves de tota Europa.
Objectius
Tenen per objecte estimular la cooperació, de manera que es permeti als joves de tota Europa establir projectes conjunts, organitzar intercanvis i promoure iniciatives de formació a través d’activitats presencials i en línia.
Objectius específics
- La promoció i el desenvolupament d'una cooperació estructurada més transnacional, en línia i fora de línia, entre diferents organitzacions juvenils per crear o reforçar associacions centrades en la solidaritat i la participació democràtica inclusiva de tothom en un context d'entrada de les estructures socioeconòmiques i en consonància amb l'Estratègia de la UE per a la joventut 2019-2027, les Metes de la Joventut Europea, el Diàleg de la UE amb la Joventut i l'Any Europeu de la Joventut 2022
- La promoció dels 6 valors fonamentals de la UE que formen els fonaments de la nostra societat: el respecte de la dignitat humana, la llibertat, la democràcia, la igualtat, lEstat de Dret i el respecte dels drets humans, inclosos els de les minories.
- Organitzacions juvenils que participen en iniciatives per animar els joves a participar en el procés democràtic i en la societat mitjançant l'organització de cursos de formació, i donar a conèixer les similituds entre els joves europeus i fomentar la discussió i el debat sobre la seva relació amb la UE, els valors i els fonaments democràtics. Això inclou l'organització d'actes amb vista a les eleccions al Parlament Europeu 2024 i més enllà, la promoció de la participació dels grups de joves infrarepresentats a la política, les organitzacions juvenils i altres organitzacions de la societat civil mitjançant la participació de joves amb menys oportunitats, com els joves vulnerables i desfavorits des del punt de vista socioeconòmic.
- Noves maneres d'apoderar les organitzacions juvenils, donant suport a formes innovadores de cooperació i creació, desenvolupament i gestió de xarxes. Pot abastar la millora de la col·laboració entre les organitzacions juvenils en un context digital a través de mètodes d'aprenentatge no formal i models organitzatius com a modes alternatius d'intercanvi i ajut mutu.
-
Enfortir la dimensió europea de les activitats de les organitzacions juvenils de base, especialment les activitats sobre com viure millor junts i ajudar a dissenyar futures formes de vida sostenibles a escala transnacional.
Activitats
L'acció va dirigida a ONG (sense fins de lucre) i organismes públics que proposin projectes amb capacitat per mobilitzar els joves en associacions que abastin diferents països i regions dins dels Estats membres, així com per contribuir al desenvolupament i l'aplicació de la ONG Estratègia de la UE per a la Joventut.
Les activitats de mobilitat per a joves poden constituir un component clau dels projectes de l’acció Joventut Europea Unida. Aquesta mobilitat ha d'oferir intercanvis transfronterers i oportunitats de formació no formal o informal per a joves de tot Europa que puguin preparar-se i recolzar-se a través de fòrums en línia per contribuir als objectius d'aquesta acció.
Criteris d’admissibilitat
- ¿Qui pot presentar una sol·licitud?
Per ser admissibles, hauran de:
- Ser entitats jurídiques;
- Estar establerts a un Estat membre de la UE o a un 3er país associat al Programa;
- Ser ONG que treballin en l’àmbit de la joventut;
- Ser autoritats públiques locals, regionals o nacionals;
-
Les empreses públiques o privades, petites, mitjanes o grans empreses, incloses les empreses socials, també poden participar, però no com a coordinadores.
Els beneficiaris poden ser, per exemple:
- Una ONG, una associació o una organització sense ànim de lucre;
- Un consell de la joventut nacional;
- Una autoritat pública local, regional o nacional;
- Una institució educativa o de recerca;
-
Una fundació.
- Perfil de les organitzacions participants
Les propostes hauran de ser presentades per un consorci d’un mínim de 5 sol·licitants d’almenys 5 Estats membres de la UE o 3ers països associats al Programa.
- Lloc on es poden realitzar les activitats
Les activitats s’han de dur a terme a un Estat membre de la UE o un 3er país associat al Programa.
- Durada del projecte
Els projectes hauran de durar normalment 24 mesos. Les pròrrogues estan permeses sempre que estiguin degudament justificades i s’introdueixin mitjançant una modificació.
- S’ha de presentar la sol·licitud?
A l’Agència Executiva Europea d’Educació i Cultura (EACEA). Una mateixa organització només pot presentar una sol·licitud dins del termini establert. Ref: ERASMUS-YOUTH-2024-YOUTH-TOG.
- Quan s’ha de presentar la sol·licitud?
Abans del 7 de març a les 17hs.
Posada en marxa d’un projecte.
Un projecte de l’acció Joventut Europea Unida consta de 4 fases:
1) Determinació i inici del projecte: detectar un problema, necessitat o oportunitat que es pugui abordar a través de la idea de projecte en el context de la convocatòria; definir les activitats clau i els principals resultats que cal esperar; identificar les parts interessades i possibles socis; formular l'objectiu o els objectius del projecte; garantir que el projecte estigui alineat amb els objectius estratègics de les organitzacions participants; dur a terme un cert grau de planificació inicial perquè el projecte pugui començar de manera adequada i reunir la informació necessària per avançar.
2) Preparació, disseny i planificació: especificar l’abast del projecte i definir un enfocament apropiat; decidir sobre el calendari de realització de les tasques previstes; calcular els recursos necessaris; definir uns objectius i indicadors d’impacte adequats (específics, quantificables, realitzables, pertinents i acotats en el temps); definir els resultats del projecte; desenvolupar el programa de treball, els formats de les activitats, la repercussió prevista i el pressupost global estimat; preparar un pla d'execució que inclogui els aspectes estratègics de la governança del projecte, el seguiment, el control de qualitat, l'elaboració d'informes i la difusió de resultats; establir disposicions pràctiques i confirmar el grup o grups destinataris de les activitats previstes; establir acords amb els socis i redactar la proposta, etc.
3) Execució i seguiment de les activitats: Dur a terme el projecte d’acord amb els plans establerts, complint amb l’elaboració d’informes i comunicació; fer un seguiment de les activitats en curs i avaluar els resultats del projecte, comparant-los amb els previstos; detectar qualsevol desviació respecte al pla i adoptar les mesures, abordant els problemes i els riscos que sorgeixin; detectar els aspectes no conformes a les normes de qualitat establertes i adoptar mesures correctives.
4) Revisió i avaluació d’impacte: avaluar els resultats del projecte comparant-los amb els seus objectius i els seus plans d’execució; avaluar les activitats i el seu impacte a distints nivells, posar en comú i fer ús dels resultats del projecte.
Aspectes horitzontals que s’han de tenir en compte per desenvolupar un projecte:
- Sostenibilitat mediambiental.
- Inclusió i diversitat.
- Dimensió digital.
- Valors comuns, compromís i participació cívics.
Criteris de concessió
- Pertinència del projecte (màx. 30 punts).
- Qualitat del disseny i la execució del projecte (màx. 30 punts).
- Qualitat de l’associació i dels mecanismes de cooperació (màx. 20 punts).
- Impacte (màx. 20 punts).
Per poder optar al finançament s’ha d’arribar a un mínim de 60 punts.
Impacte previst
Com a norma general, i dins dels límits fixats pels marcs jurídics nacionals i europeus en vigor, els resultats s'han de posar a disposició en forma de recursos educatius oberts, així com a les plataformes professionals, sectorials o de les autoritats competents pertinents. La proposta ha de descriure com es posaran a disposició i promouran lliurement les dades, materials, documents i activitats de mitjans audiovisuals i xarxes socials produïts a través de llicències obertes, i no contindrà limitacions desproporcionades.
Normes de finançament. L'import serà fixat per l'autoritat atorgant sobre la base del pressupost estimat del projecte, el resultat de l'avaluació i un percentatge de finançament del 80%. Contribució màxima de la UE per projecte: 500.000 euros.
Com es determina l’import a preu fet?
Els sol·licitants hauran d’emplenar un quadre pressupostari tenint en compte els aspectes següents:
a) El pressupost ha d’estar detallat, quan escaigui, per beneficiari(s) i estar organitzat en paquets de treball coherents
b) La proposta ha de descriure les activitats contemplades a cada paquet de treball.
c) Els sol·licitants han d’incloure a la seva proposta, un desglossament dels costos estimats, que mostri el percentatge que representi cada paquet de treball
d) Els costos descrits poden cobrir les despeses de personal, de viatge i estància, d’equips i la subcontractació, com també d’altres.
Les propostes s'avaluaran segons els procediments habituals amb l'ajuda d'experts. Els experts avaluaran la qualitat de les propostes prenent com a referència els requisits definits a la convocatòria. Els èxits del projecte s'avaluaran a partir dels resultats realment obtinguts. El mecanisme de finançament permetrà centrar l'interès en els resultats en lloc dels insums, posant èmfasi en la qualitat i el grau d'assoliment dels objectius mesurables.
Accions Jean Monnet
Les accions Jean Monnet a l'educació superior donen suport a l'ensenyament i la recerca en l'àmbit dels estudis sobre la Unió Europea al món.
Els estudis fan referència a l'ensenyament, l'aprenentatge i la recerca sobre la Unió Europea, la seva història, els seus objectius, les seves estructures, les seves funcions o les seves polítiques.
En el cas de les polítiques de la UE, les accions Jean Monnet han de contribuir a difondre coneixements sobre com aquestes polítiques poden beneficiar la vida quotidiana dels ciutadans a la UE o a l'estranger, o com poden influir en el sistema d'elaboració de polítiques , en àmbits similars, ja sigui a escala de l'Estat membre o a l'estranger, a escala nacional, regional o mundial.
Objectius de les accions
Les accions Jean Monnet d’ensenyament i recerca:
1. Promouen la excel·lència a l’ensenyament i la recerca en l’àmbit dels estudis sobre la Unió Europea a tot el mon i faciliten el desenvolupament professional dels estudis sobre la UE per a la propera generació;
2. Fomenten el diàleg entre el mon acadèmic i la societat, inclosos els responsables polítics locals, regionals, estatals i de la UE, els funcionaris, els agents de la societat civil, els representants dels distints nivells educatius i dels mitjans de comunicació;
3. Generaran coneixements i idees que donin suport a la formulació de polítiques de la UE i enforteixin el paper de la UE a Europa i al mon globalitzat;
4. Arribaran a un públic més ampli i difondran el coneixement sobre la UE a la societat, apropant la UE al públic en general;
5. Intentaran fer servei com a vector de diplomàcia pública cap a 3ers països no associats al Programa, alhora que es fomenten els valors de la UE i es millora la visibilitat del que representa pretén aconseguir.
Posada en marxa
Las accions Jean Monnet han d’adoptar una de les formes següents: Mòduls, càtedres i centres d’excel·lència.
- Els mòduls són cursos o programes docents breus en l'àmbit dels estudis sobre la UE que s'ofereixen dins una institució d'educació superior. La durada mínima és de 40 hores lectives per curs acadèmic durant 3 anys. Els mòduls es poden focalitzar amb una disciplina determinada dels estudis sobre la UE o adoptar un enfocament multidisciplinari. També poden adoptar la forma de programes especialitzats o d’estiu de curta durada.
- Les càtedres són llocs docents especialitzats en estudis sobre la UE per a professors universitaris de 3 anys de durada. El titular ha de ser un únic professor, que ha d’impartir mínim 90 hores lectives per curs acadèmic. La càtedra podrà comptar a més amb un equip per donar suport i millorar les activitats, inclosa la impartició d'hores lectives addicionals.
-
Els centres d'excel·lència són centres de referència de competència i de coneixements sobre temes relacionats amb la UE. Han de reunir els coneixements especialitzats i les competències d'experts d'alt nivell amb l'objectiu de desenvolupar sinèrgies entre les diferents disciplines i els recursos dels estudis europeus.
Es demana als beneficiaris Jean Monnet que organitzin activitats i actes que garanteixin l’obertura a responsables polítics, funcionaris públics, la societat civil i el públic en general.
Criteris d’admissibilitat dels mòduls Jean Monnet
- Qui pot presentar una sol·licitud?
Els sol·licitants hauran de:
- Ser una institució d’educació superior;
-
Estar establerts a un Estat membre, un 3er país associat al Programa o un 3er país no associat.
- Activitats admissibles
Els mòduls s'han d'impartir durant un mínim de 40 hores lectives per curs acadèmic en l'àmbit dels estudis sobre la UE. Es considera que les hores lectives comprenen hores de contacte directe en el context de classe grupals, seminaris i tutories, i poden incloure qualsevol de les possibilitats anteriors en format d’aprenentatge a distància, però no inclouen l’ensenyament individual ni la supervisió. S´admeten els cursos d´estiu.
- Lloc on es poden realitzar les activitats
Les activitats s’han de dur a terme als països admissibles.
- Durada del projecte
Han de durar normalment 36 mesos. Les pròrrogues estan permeses sempre que estiguin degudament justificades i s’introdueixin mitjançant una modificació del conveni de subvenció.
- On s’ha de presentar la sol·licitud?
A l’Agència Executiva Europea d’Educació i Cultura (EACEA). Ref: ERASMUS-JMO-2024-MODULE.
- Quan s’ha de presentar la sol·licitud?
Abans de l’1 de febrer a les 17hs.
Serveis IRIE
- Consulta sobre Projectes internacionals de cooperació en Educació Superior. Consultes genèriques sobre temes relacionats amb projectes internacionals de cooperació en educació superior.
- Preparació i assessorament de propostes de projectes. Si desitja fer una proposta de projecte de cooperació internacional, amb una antelació mínima d’un mes respecte de la data límit de presentació de sol·licituds establerta a la convocatòria.
- Comunicació, alta projectes, gestió i justificació.
- Sol·licitud de recursos alliberats disponibles després de la justificació plena de projectes de cooperació internacional.
- Sol·licitud de projecte d’internacionalització a càrrec dels recursos alliberats disponibles.
- Incidències en la sol·licitud de certificats/informes de projectes de cooperació internacional
- Suport i seguiment en la justificació de les despeses davant de l’Agencia Nacional (SEPIE)
- Tramitació i concreció de reunions d’equips de treballs amb els partners dels projectes.
-
Elaboració de Jornades Europees.
Links importants:
Convocatòria Erasmus+ 2024: http://sepie.es/doc/convocatoria/2024/convocatoria_EACA072023_es.pdf
Sepie: http://sepie.es/convocatoria/index.html#
Guia del programa Erasmus + : https://erasmus-plus.ec.europa.eu/sites/default/files/2023-11/2024-Erasmus%2BProgramme-Guide_ES.pdf
La plataforma de resultats dels projectes Erasmus+: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects
La plataforma europea d’educació escolar i eTwinning: https://school- education.ec.europa.eu/es/
SELFIE, reflexió personal sobre un aprenentatge efectiu mitjançant el foment de la innovació a través de tecnologies educatives: https://ec.europa.eu/education/schools-go-digital_es
HEINNOVATE: https://heinnovate.eu/en
Projectes internacionals del programa Erasmus+
Projectes IRIE
FENIX – Fostering organizational resilience and adaptative management in enterprises |
CHARLIE – Challenging Bias in Big Data user for AI and Machine Learning
|
Projectes UIB