![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Seminari internacional Prevenció de l'Abandonament a FP: nous indicadors i estratègies
Dies: 22 i 23 d'abril de 2024
Lloc: Edifici Sa Riera (Palma), Universitat de les Illes Balears
Emissió en directe: https://youtube.com/live/5qYTiy0btO4
Finalitat del seminari
Aquest Seminari té com a objectiu presentar i discutir els resultats d’investigacions recents d'àmbit europeu sobre els estils d'ensenyament i les pràctiques educatives d'èxit per a la prevenció de l'abandonament dels estudis a la formació professional.
Els estils d'ensenyament i les pràctiques educatives en formació professional són elements clau per a la millora dels resultats acadèmics de l'alumnat i la prevenció de l'abandonament dels estudis. Per tant, la identificació dels estils d'ensenyament i les pràctiques educatives relacionades amb l’èxit acadèmic i la reducció de les taxes d'abandonament a la formació professional proporciona evidències científiques per a la millora de la formació del professorat i el desenvolupament d’enfocaments de qualitat en el centres.
Objectius
- Transferir i difondre els resultats de la investigació actual en aquest camp de coneixement.
- Presentar els resultats del projecte nacional espanyol sobre "Pràctica docent i prevenció de l'abandonament prematur de l'educació i formació professional: enfocament empíric i proposta d'intervenció (PDYPAFP)" del Programa I+D+i, finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació i l'Agència Estatal d'Investigacions (PID2019-108342RB-100).
- Establir ponts entre la investigació acadèmica realitzada a nivell europeu i la pràctica educativa i viceversa.
- Generar espais compartits per a la implementació conjunta d'estratègies per a la prevenció de l'abandonament en la formació professional.
- Possibilitar sinergies entre les i els professionals de la formació professional, creant xarxes d'intercanvi entre les diverses persones, entitats i institucions (centres, universitats, administració pública,...) d’àmbit local, estatal i internacional.
Participants
- Docents de formació professional
- Professorat universitaris nacionals i internacionals
- Responsables autonòmics
- Personal de la Comissió Europea
Resultats esperats
- Adquirir nous coneixements sobre les característiques dels estils d'ensenyament i les pràctiques docents, així com la seva relació amb els resultats acadèmics i la prevenció de l'abandonament en formació professional.
- Establir les característiques de pràctiques exitoses en formació professional a partir d'evidències científiques derivades d'estudis nacionals i europeus sobre estils d'ensenyament i pràctiques docents i la seva relació amb els resultats educatius.
- Promoure la generalització de pràctiques educatives exitoses per reduir les taxes d'abandonament en la formació professional.
- Conèixer els nous resultats d'investigació i eines interactives del Cedefop.
Programa
Dilluns, 22 d’abril de 2024
9:00 h Recollida de material i credencials
9:30 hores Presentació institucional del Seminari i del projecte: «Pràctica docent i prevenció de l'abandonament primarenc de l'educació i formació professional: enfocament empíric i proposta d'intervenció (PDYPAFP)»
10:00 - 11:30 hores Conferència a càrrec de la Dra. Irene Psifidou, experta europea en prevenció de l’abandonament, Cedefop. Presenta: Dra. Francesca Salvà-Mut (UIB)
11:30 - 12:00 h Pausa i cafè
12:00 - 14:00 h Reflexions sobre els darrers resultats en investigacions europees.
Participants:
· Prof. Dr. Lázaro Moreno Herrera, Universitat d’Estocolm, Suècia
· Prof. Dra. Barbara E. Stalder, Bern University of Teacher Education,Suïssa
Presenta: Dra. Elena Quintana-Murci (UIB)
14:00 - 16:00 h Pausa
16:00 - 17:30 h Bones pràctiques en la prevenció de l’abandonament en Formació Professional: la perspectiva del professorat i de l’alumnat.
Participants:
- Sr. Iñaki Monge Ganuzas, Inspector d'educació de la CAIB
- Sra. Carme Santamaria i Sra. Irene Galmés, CIFP Juníper Serra
- Sr. Fèlix Coll i Sr. Xavi Bover, CC Es Liceu
Presenta: Dra. Carme Pinya Medina (UIB)
Dimarts, 23 d’abril de 2024
9:00 - 10:00 h Presentació dels principals resultats del projecte “Pràctiques docents i prevenció de l’abandonament en la formació professional: aproximació empírica i proposta d’intervenció” (PID2019-108342RB-100). A càrrec de la Dra. Carme Pinya Medina i el Sr. Arturo García de Olalla Gutiérrez, Universitat de les Illes Balears
10:00 - 10:30 h Pausa i cafè
10:30 - 12:30 Tallers paral·lels:
1. «Orientació i acompanyament per a la prevenció de l’abandonament a FP»
Facilitadora: Sra. Irene Galmés, CIFP Juníper Serra
2. «Pràctiques docents per afavorir la vinculació amb l’alumnat a FP»
Facilitadors: Sr. Miquel Àngel Rayó i Malena Alfaro (Cooperativa Jovent) i Sra. Vanessa de las Heras (Naüm-Projecte Socioeducatiu)
3. «Inclusió digital a la FP»
Facilitadora: Dra. Irene Psifidou, experta del Centre Europeu per al Desenvolupament de la formació professional (Cedefop)
12:30 - 13:30 h Conclusions i clausura
Inscripció
Places limitades. Inscripcions de franc
- Inscripció dels docents dels centres educatius: <https://www.caib.es/pfunciona/>. La inscripció estarà oberta al Portal Docent fins el dia 8 d'abril de 2024
Per als docents dels centres educatius que s'hi inscriguin a través del Portal Docent, s'ha sol·licitat el reconeixement d'hores de formació permanent del professorat a la Conselleria d'Educació i Universitats de les Illes Balears.
Heu d'accedir al Portal docent, seleccionau el centre de formació: Conselleria d'Educació i Universitats i trobareu l'esdeveniment amb el número d'activitats 17798.
- Inscripció de la resta d'assistents presencial: <Formulari inscripció resta assistents>. La inscripció estarà oberta fins el dia 18 d'abril de 2024
- Inscripció de la resta d'assistents en línia: <Formulari inscripció en línia>. La inscripció estarà oberta fins el dia 18 d'abril de 2024. Aquesta inscripció només és per les persones que no hi puguin assistir presencialment, es lliurarà un certificat d'assistència però no té reconegut el reconeixement d'hores de formació permanent del professorat a la Conselleria d'Educació i Universitats de les Illes Balears. Inclou totes les sessions del programa menys el tallers paral·lels de dia 23 d'abril.