Captura de pantalla 2025 04 16 a les 13.35.50

 

El dia 30 d'abril, a les 13:30 hores (hora espanyola) es celebrarà el quinzè seminari: Els joves catalans i la lectura: Un estudi basat en entrevistes grupals. Tant en modalitat presencial (Edifici Guillem Cifre, bloc C, sala de reunions C-210) i en línia (a través de zoom).

Sobre el ponent:

Adriana Raya Palmer és investigadora postdoctoral a la University College Dublin, on participa en el projecte "Youth Engagement in European Language Preservation" (YEELP), centrat en el paper del jovent en la preservació del gal·lès, l'irlandès i el català. Prèviament, ha estat professora a la Universitat Rovira i Virgili (URV) i a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) on ha impartit assignatures de llengua anglesa i traducció i ha supervisat treballs de fi de grau i màster.

Es va doctorar en Traducció i Ciències del Llenguatge per la UPF i també compta amb un Màster en Estudis de Traducció (UPF) i un Màster en Formació del Professorat (URV). La seva recerca se centra en la lingüística de corpus aplicada a l'estilística i a la traducció, la sociolingüística i els estudis del discurs en contextos digitals. Entre les seves publicacions, destaca un estudi sobre la traducció dels marcadors pragmàtics en l'evocació de la parla juvenil en la narrativa contemporània.

Resum del seminari:

Publicacions recents sobre la davallada en l’ús del català entre els joves han generat un intens debat sobre el futur de la llengua i possibles iniciatives per a la seva preservació. Un àmbit que ha rebut menys atenció és el dels hàbits de lectura en català entre la joventut. Informes dels darrers anys apunten a un increment en l’edició de literatura en català, especialment de literatura infantil i juvenil. Paral·lelament, el català com a llengua de lectura entre els adolescents també està en augment. Malgrat això, el castellà continua sent la llengua de lectura predominant en aquest grup d’edat. En aquest seminari complementarem la bibliografia disponible amb impressions recollides en entrevistes grupals amb 20 joves de 18 i 19 anys del Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre. Trobem una varietat de reflexions sobre la lectura en el temps lliure, les lectures escolars i també els hàbits d’escriptura, però la tendència general confirma la preferència pel castellà. Estudis com aquest contribueixen a establir una comprensió més detallada de l’estat actual del català entre els joves i permeten generar noves hipòtesis sobre la relació entre lectura i llengües minoritàries o minoritzades.

Inscripcions al següent formulari