El dia 12 de desembre de 2022 tindrà lloc la conferència "Integritat Acadèmica a Iberoamérica: reptes i possibilitats". Es tracta d'un esdeviment en línia coorganitzat per l'IRIE, el grup de recerca "Educació i Ciudatania" de la Universitat de les Illes Balears i el grup de recerca "Avaluació en educació ambiental, social i institucional" de la Universitat de Granada en el marc del projecte de recerca "La Integritat Acadèmica entre l'alumnat de Postgrau: aproximació empírica i proposta d'intervenció" (RTI2018-098314-B-I00 finançat per MCIN/ AEI /10.13039/501100011033/ i per FEDER). A més, és una de les activitats de difusió de la "Xarxa Iberoamericana de Recerca en Integritat Acadèmica" (Red-IA).
Aquest esdeveniment destaca pel seu enfocament internacional i fa un èmfasi especial en l'anàlisi i descripció de la situació i els reptes que enfronta el tema de la Integritat Acadèmica en el context iberoamericà. L'acte compta amb set ponències i una taula rodona i es presentaran aportacions de països com Costa Rica, Brasil, Puerto Rico, Mèxic, Perú, Veneçuela, República Dominicana, Canadà i Espanya.
L'esdeveniment es durà a terme en línia mitjançant videoconferència i l'assistència és gratuïta. En acabar la conferència el comitè organitzador farà arribar els certificats d'assistència pertinents.
Inscripció en aquest enllaç.
Programa
Dilluns, 12 de desembre de 2022
Horari CET (Central European Time), podeu comprovar la conversió a la vostra zona horària en aquest enllaç
15:30 - 15:45h | Acte de benvinguda |
15:45 - 16:15h | “Indicadores para el análisis de la Integridad Académica en las instituciones de Educación Superior”, a càrrec de la Dra. Eva Espiñeira Bellón i del Dr. Jesús Miguel Muñoz Cantero (Universidad de A Coruña, España) |
16:15 - 16:45h | “Algoritmos para la escritura: del fraude académico a las condicionalidades de uso y enseñanza en la universidad”, a càrrec del Dr. Carlos Alberto Lopes de Sousa (Universidad de Brasilia, Brasil) |
16:45 - 17:15h | "Deshonestidad académica, después de una década: Acciones y retos", a càrrec de la Dra. María Medina Díaz (Universidad de Puerto Rico, Puerto Rico) |
17:15 - 18:15h |
Taula Rodona “Principales conductas deshonestas y estrategias para hacerles frente: visión desde distintos contextos”. Hi participen la Dra. Jensy Campos (UNED, Costa Rica), la Dra. Paula Bianchi (Universidad de los Andes, Venezuela), la Dra. Claret Cuba Raime (Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú), la Dra. Cristina Amiama Espaillat (Instituto de Formación Docente Salomé Ureña, Rep. Dominicana). Moderadora: Dra. Mercè Morey López (Instituto de Investigación e Innovación Educativa, Universidad de las Islas Baleares, España) |
18:15 - 18:30h | Descans |
18:30 - 19:00h | “Programa INTERCOONECTA”, a càrrec d'Alfonso Vallés Sales (ANECA-AECID, España) |
19:00 - 19:30h |
“Explorando nuevas posibilidades para las políticas de integridad académica en universidades Sudamericanas”, a càrrec de Beatriz Moya (Universidad de Calgary, Canadá) |
19:30 - 20:00h | “Aprendizajes y retos para construir una cultura de integridad”, a càrrec del Dr. Jean Gabriel Guerrero Dib (Centro de Integridad Académica, Universidad de Monterrey, México) |
20:00 - 20:30h |
"Factores psicosociales asociados a la corrupción en el ámbito universitario", a càrrec del Dr. Roberto Martín Julián Rivas (Universidad Europea de Valencia, España) |
Ponents
Eva Maria Espiñeira Bellón. Professora Contractada Doctora del àrea de Mètodes de Recerca i Diagnòstic en Educació en la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universidade da Coruña. Membre d'AIDIPE des de fa més de 10 anys i presidenta de la delegació territorial de Galícia de la mateixa entidat. Forma part del Grupo de Investigación en Evaluación y Calidad Educativa (GIACE) i del Grupo de Innovación en Tutorización y Atención al Estudiantado (GITIAES) de la Universidade da Coruña. Va ser secretària de la Revista de Investigación Educativa, a més d'haver ocupat càrrecs de gestió a la UDC com el de vicedegana de Qualitat de la Facultat de Ciències de l'Educació. | |
Jesús Miguel Muñoz Cantero. Catedràtic del àrea de Mètodes de Recerca i Diagnòstic en Educació en la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universidade da Coruña. President de l'AIPIDE. Coordina el Grupo de Investigación en Evaluación y Calidad Educativa (GIACE) i el Grupo de Innovación en Tutorización y Atención al Estudiantado (GITIAES) de la Universidade da Coruña. Ha estat avaluador de l'ANECA des dels seus inicis i ha ocupat diversos càrrecs de gestió com director de la Unidad Técnica de Calidad de la UDC o membre del Consejo Técnico de la Agencia Gallega para la Calidad del Sistema universitario de Galicia (ACSUG). Actualment és director del departament de Didàctiques Específiques i Mètodes de Recerca i Diagnòstic en Educació. | |
Carlos Alberto Lopes de Sousa. Doctor en Sociologia, docent i investigador de la Universitat de Brasilia. Treballa al departament de Teoria i Fonaments de la Facultat d'Educació i en el Programa de Postgrado en Educación de dita universitat. Membre de la Xarxa Iberoamericana de Recerca sobre Integritat Acadèmica. | |
María Medina Díaz. Catedràtica en el departament d'Estudis Graduats de la Facultat d'Educació de la Universidad de Puerto Rico. Doctora en Psicologia Educativa amb especialitat en Mètodes Quantitatius-Medició Educativa per la Universitat de Wisconsin. Va ser presidenta de l'Asociación Puertorriqueña de Maestros de Matemáticas. És confundadora i presidenta de la Sociedad Puertorriqueña de Evaluación. A més de publicar articles en diverses revistes, és autora del llibre Construcción de Cuestionarios para la investigación Educativa i co-autora del llibre Evaluación del aprendizaje estudiantil. | |
Jensy Campos. Doctora en Tecnologia Instruccional i Educació a Distància per la New Southeastern University (EE.UU.). Actualment és Directora del Centro en Investigaciones en Educación (CINED) de la Universidad Estatal a Distancia (UNED) de Costa Rica. És la Editora Jefe de la revista Innovaciones Educativas i forma part de la Xarxa Iberoamericana de Recerca sobre Integritat Acadèmica. |
|
Paula Beatriz Bianchi Pérez. Doctora en Dret per la Universidad de Salamanca. Especialista en Propietat Intelectual per la Universidad de los Andes i Professora Titular de la Facultat de Ciències Jurídiques i del Postgrau Especialització en Propietat Intelectual de la mateixa universitat. Membre del Centro de Investigaciones en Propiedad Intelectual i investigadora reconeguda pel Consejo de Desarrollo Científico, Humanístico, Tecnológico y de las Artes de la ULA. A més de publicar i revisar en diverses revistes, ha publicat els llibres La tutela de los derecho de propiedad intelectual i La vertiente moral del derecho de autor: Su incongruente tutela en el ámbito penal. Un estudio de derecho comparado. | |
Claret Aurelia Cuba Raime. Doctora en Ciències Socials. Docent Principal de la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, en el departament acadèmic de Literatura i Lingüística. Directora de la Escuela Profesional de Literatura y Lingüística i membre de la Xarxa Iberoamericana de Recerca sobre la Integritat Acadèmica. Des de 2017 executa el projecte de responsabilitat social de la UNSA Alto al plagio intelectual. A més, és co-autora dels llibres La tradición linguocultural y las actitudes lingüísticas hacia las lenguas andinas i Plagio académico y mecanismos para su prevención. | |
Cristina Amiama Espaillat. Doctora en Educació per la Universidad de Sevilla (Espanya). Va ser Técnica Docente Nacional de la Dirección de Educación Especial de 1998 a 2003, a més de cofundadora del Centro de Terapias y Evaluaciones Psicopedagógicas (CTES), on va estar de 1996 a 2008, i directora general de Educación Especial del MINERD entre 2012 i 2019. | |
Alfonso Vallés Sales. Membre de l'equip de direcció de l'ANECA. Pertany a la Comissió d'Internacionalització i és coordinador de projectes de transformació, capacitació per l'aprenentatge i innovació de l'Agència, destacant Aula ANECA, EQuAM, INTERCOONECTA i E4E (Ingenieries per Europa). Ha tingut càrrecs de direcció executiva en el Ministeri de Defensa com responsable del sistema d'Ensenyament Militar i coordinador dels programes de grau, màster i doctorat dels Centres Universitaris de la Defensa adscrits a diverses universitats públiques. Ha estat conseller en la embaixada espanyola front al Consejo del Atlántico Norte en la Asocación por la Paz, el Diálogo Mediterráneo y la Iniciativa de Cooperación Estambul. També va ser responsable del disseny del projecte GNOSS de transformació digital del pla de Recuperació i Resiliència del govern d'Espanya i de projectes Life de la Unió Europea. | |
Beatriz Moya. Candidata a doctora en Recerca Educativa amb especialització en Lideratge de l'Escuela de Educación Werklund de la Universitat de Calgary. Participa a projectes que cerquen contribuir al diàleg acadèmic "glocal" sobre la integritat acadèmica. A més, és autora col·laboradora de un capítol sobre polítiques de integritat acadèmica en Amèrica del Sud en el Manual de Integridad Académica. | |
Jean Guerrero Dib. Director de Identitat i Principis Institucionals de la Universidad de Monterrey, a on també va ser Director del Centro de Integridad y Ética durant més de 6 anys. Ha treballat com enginyer de software, elèctric i de procesos en empreses com Citibank, Softek i Atcor. És doctor en Innovació Educativa pel Tec de Monterrey, amb especialització en comportament ètic. És membre dels Consells del International Center for Academic Integrity i del International Journal for Educational Integrity, president de la Comisión de Ética y Cumplimiento del Instituto de Control Interno i membre de la Junta de Gobierno de la Ciudad de los Niños. A més, és membre del cos docent de la Escuela de ingeniería y Tecnologías de la Universidad de Monterrey. | |
Roberto Martín Julián. Doctor per la Universitat de València. Estudia els factors psicosocials de la corrupció en l'àmbit universitari, en conductes específiques com el favoritisme, el suborn, el frau i la malversació. Investigador principal del grup Psicología para el bienestar comunitario (PBC) i membre de la Xarxa Iberoamericana de Recerca en Integritat Acadèmica. És professor en el Grau de Psicologia de la Universidad Europea de Valencia. |
Comitè científic i organitzador
Comité Científico
- Rubén Comas Forgas (IRIE, Espanya)
- Tomas Foltynek (Masaryk University, Rep. Checa)
- Teresa Pozo Llorente (Universidad de Granada, Espanya)
- Sarah Elaine Eaton (Calgary University, Canadà)
- Jaume Sureda Negre (IRIE, Espanya)
- Lázaro Moreno Herrera (Stockholm University, Suecia)
- Antoni Cerdà Navarro IRIE, Espanya)
- Elvira Curiel Marín (Universidad de Granada, Espanya)
- Jefferson Mainardes (Universidade Estadual de Ponta Grossa, Brasil)
- Carmen Touza Garma (IRIE, Espanya)
- Pedro Luis Yturria Montenegro (Universidad de Pinar del Rio, Cuba)
- Mercè Morey López (IRIE, Espanya)
- Pedro José Canto Herrera (Universidad Autónoma de Yucatán, Mèxic)
- Cinta Gallent Torres (Universitat de València, Espanya)
- Alfredo Zapata González (Universidad Autónoma de Yucatán, Mèxic)
- Rosa Vázquez Recio (Universidad de Cádiz, Espanya)
- Alejandro Ramos Chávez (UNAM, México)
- Liliana Vásquez-Rocca (Universidad Andrés Bello, Chile)
- Paulo Peixoto (Universidade de Coimbra, Portugal)
Comité organizador
- Marta Salmerón Galiana (IRIE)
- Mario Valera Pozo (IRIE)
Hi col·laboren: