Desemmascarant les revistes depredadores en ciències de l'educació: un estudi sobre prevalença, característiques i visibilitat

Article dels doctors Rubén Comas, Olaya Álvarez i Antoni Cerdà al volum 19 de la Revista Práxis Educativa

Aquest estudi explora el panorama de les revistes depredadores en ciències de l'educació examinant-ne la prevalença, editorials, països d'origen, anys de llançament, males pràctiques i mètriques de cerca a Internet, centrant-se en les revistes indexades a Cabell's Predatory Reports (n=443).Les revistes de ciències de l'educació representen el 2,75% del total de revistes depredadores incloses a la base de dades, principalment distribuïdes entre editorials de petita escala.Els Estats Units, Nigèria i l'Índia emergeixen com a centres importants i els resultats revelen un creixement ràpid de les revistes depredadores entre el 2011 i el 2015, seguit d'una proliferació més lenta.Les violacions dels processos de publicació i revisió per parells són les males pràctiques més comunes.Les mètriques de cerca a Internet indiquen un augment del trànsit orgànic en pàgines web de revistes depredadores entre el 2017 i el 2021, cosa que genera preocupació sobre el seu impacte potencial en el panorama editorial acadèmic.Les troballes subratllen la necessitat d'esforços continus per crear consciència, promoure pràctiques editorials ètiques i protegir la integritat acadèmica a les publicacions de ciències de l'educació.

Paraules clau: Revistes depredadores.Publicacions científiques.Ciències de l’educació.Mètriques de cerca a Internet.

Podeu llegir l’article a:

https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/22563/209209218204