Títol |
Modelo de formación para el desarrollo de competencias digitales en docentes de una universidad del nororiente colombiano |
Autor |
Mónica Andrea Mantilla Contreras |
Programa de doctorat | Doctorat en Tecnologia Educativa |
Departament | Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació |
Directora | Santos Urbina Ramírez |
Data de defensa | 9 de febrer de 2023 |
Resum |
El treball es proposa l’elaboració d’un model de formació en competències digitals en docents que n’afavoreixi el desenvolupament professional i que respongui als prinicipis rectors que s’indiquen des dels referents nacionals de Colòmbia. Així mateix, també es pretén la identificació de les necessitats de qualificació per a una integració adequada de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) en les pràctiques pedagògiques. Aquesta tasca implica valorar els cursos i l’assessoria que ofereix el campus virtual als seus docents sota un enfocament postpositivista, centrat en la mirada qualitativa i quantitativa. Es va anar consolidant en un model enriquit des del prisma de la Investigació Basada en Disseny (IBD). Així, des de l’aplicació d’una rúbrica es reconeix la percepció sobre la competència digital i entrevistes semiestructurades a docents de pregrau i se’n determinen les habilitats i dificultats, que també necessiten ser ateses per aconseguir l’empoderament amb les TIC a les pràctiques educatives. A partir de les troballes es dissenya un pla de formació que es refina cada semestre, fins arribar a convertir-se en un model de qualificació en competències digitals docents per a la institució. |
Més informació |
IRIE. Tesi Mónica Andrea Mantilla Contreras (pendent) |