+34 971 25 98 60

 

Títol  Diseño de un modelo para la formalización de itinerarios personales de aprendizaje
Autor

Rubén Darío Buitrago Pulidoc

Programa de doctorat Doctorat en Tecnologia Educativa
Departament Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació
Directors Dr. Jesús María Salinas Ibáñez
Dr. Oscar Rafael Boude Figueredo
Data de defensa 20 de desembre de 2023
Resum

La implementació d’innovacions en l’àmbit educatiu ha propiciat el sorgiment de nous entorns d’aprenentatge que transformin els patrons de l’educació tradicional. En aquest sentit, les demandes de l'alumnat canvien dràsticament, els models educatius tendeixen a afavorir l'aprenentatge centrat en l'estudiant, l'ensenyament tendeix per ser adaptatiu al ritme de vida de l'educand, els educadors potencien i adquireixen més destresa en el treball a la xarxa, i aquests mateixos es converteixen en reconstructors del coneixement.

Davant d'aquesta realitat descrita, aquest treball doctoral proposa un model que serveixi per a la formalització d'itineraris personals d'aprenentatge per a estudiants d'educació superior, de manera que es converteixi en un univers concret de referència. Contingut de la investigació: L’estructura conceptual del model està fonamentada en els principis de disseny d’itineraris personals d’aprenentatge, models construïts en el context educatiu i patrons de disseny de l’aprenentatge. El paradigma/enfocament que s'adopta és la investigació basada en disseny (IBD), executada en quatre fases i dos cicles iteratius. El model proposat, anomenat ACDGE per les sigles de la seva estructura (Attributes, Components, Deliverables, process Groups), està compost de tres fases (inici, implementació, reflexió), el qual adopta un esquema de representació emmarcat per processos sistemàtics. En addició, al model el complementa una guia teòrica-pràctica que serveix com a ruta d' aprenentatge, i convida principalment a la reflexió i la dinamització de les relacions entre els interessats, convertint-los en socis actius del disseny d' itineraris. Els resultats obtinguts mostren que el model té un bon equilibri entre la teoria i la pràctica, aconsegueix comunicar clarament el seu objectiu i mostra múltiples perspectives (planificació, flexibilitat, adaptabilitat, democratització del coneixement, etc.).

Conclusió: De manera general, es conclou que el model ACDGE pot ser una eina útil per guiar el disseny o codisseny d'itineraris personals d'aprenentatge a l'educació superior que respon a les necessitats de guia de l'estudiantat pels continguts, processos i activitats, així com de flexibilitat per a lautonomia en el procés daprenentatge

Més informació IRIE. Tesi Rubén Darío Buitrago Pulido (Pendent)