IV Jornades de Recerca i Innovació Educativa a les Illes Balears
Educació basada en evidències: Establint el pont entre la recerca i la pràctica educativa
11 i 12 de març de 2022. Edifici Guillem Cifre de Colonya (UIB) i en línia
Presentació
Les IV Jornades de Recerca i Innovació Educativa de les Illes Balears són una proposta de trobada dels actors principals del món educatiu de les Illes. Suposen la consolidació d’un esdeveniment que, de manera biennal, facilita la reunió de docents de totes les etapes educatives i ofereix a doctorands i doctorandes l’oportunitat d’exposar els seus treballs.
Els objectius de les IV Jornades de Recerca i Innovació Educativa de les Illes Balears són:
- D’una banda, posar la feina de l’IRIE a la disposició de la comunitat educativa. Presentar l’Institut, mostrar l’actualitat de les iniciatives desenvolupades com a col·lectiu i també les darreres investigacions dels grups que en formen part.
- L’eix temàtic d’aquesta edició és l’educació basada en evidències i la voluntat de reforçar les connexions entre la recerca i la pràctica educativa.
- I, com en les altres edicions, les Jornades volen esdevenir un fòrum en el qual els investigadors matriculats als dos programes de l’IRIE, el Doctorat en Educació i el Doctorat en Tecnologia Educativa, puguin exposar la feina que han fet davant un públic format i que tingui interès per les seves tesis doctorals, amb el qual podran interactuar i obtenir una informació valuosa per continuar la tasca.
Les Jornades s’adrecen a
- Personal investigador dels grups de recerca competitius de l'IRIE.
- Alumnes dels dos doctorats de l'IRIE, que són el Doctorat en Educació i Doctorat en Tecnologia Educativa. Aquestes persones podran presentar comunicacions escrites, que després exposaran oralment, sobre l'estat de les seves tesis doctorals.
- Docents de centres educatius no universitaris, que podran donar a conèixer, mitjançant els pòsters reservats exclusivament per a ells, projectes innovadors en curs o ja implementats.
- Tota la comunitat educativa: estudiants i docents de totes les etapes, associacions de pares i mares, equips directius, etc., i totes les persones interessades a conèixer l'actualitat de la recerca en el món educatiu de casa nostra.
Desenvolupament
Les IV Jornades de Recerca i Innovació Educativa de les Illes Balears seran els dies 11 i 12 de març de 2022, a l'edifici Guillem Cifre de Colonya de la Universitat de les Illes Balears. Inclouran conferències, taules rodones i pòsters.
A més de la modalitat presencial, en aquesta ocasió les Jornades també es podran seguir mitjançant la modalitat en línia (hi tindran prioritat persones de Menorca, Eivissa i alumnes de doctorat de fora de Mallorca).
Per qüestions logístiques, el nombre màxim de places disponibles en la modalitat presencial serà de 150 (podria modificar-se en funció de noves directrius sanitaries) i en al modalitat en línia serà de 200.
Ubicació Edifici Guillem Cibre de Colonya
Comitès
Comitè organitzador
El personal de l'Institut de Recerca i Innovació Educativa de la Universitat de les Illes Balears (IRIE).
Comitè científic
El comitè científic serà l'encarregat de revisar els guions dels pòsters dels participants i acceptar-los, així com els resums de les tesis doctorals. Estarà format per representants dels grups de recerca, del Doctorat en Tecnologia Educativa, del Doctorat en Educació i també per l'equip directiu de l’IRIE.
- Dra. Eva Aguilar Mediavilla. Grup d’Investigació en Desenvolupament, Educació i Llenguatge (I+DEL)
Directora de l’IRIE
Coordinadora del Doctorat en Educació
- Dr. Josep Vidal Conti. Grup d’Investigació en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (GICAFE)
Subdirectord de l'IRIE
- Dra. M del Mar Vanrell Bosch. Grup d'investigació en llengües, literatures i aprenentatge (ILLA)
Secretària de l'IRIE
- Miquel F. Oliver Trobat.
Degà de la Facultat d'Educació
- Dra. Francisca Comas Rubí. Grup d’Estudis d’Història de l’Educació (GEDHE)
Directora del Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques
- M Teresa Adame Obrador. Grup de Recerca Educació i Ciutadania (EiC) i Grup d’Investigació en Desenvolupament, Educació i Llenguatge (I+DEL)
Directora del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació
- Dr. Jesús Salinas Ibáñez. Grup d’Infància, Tecnologia, Educació i Diversitat (GITED)
Coordinador del Doctorat en Tecnologia Educativa
- Dra. M del Carmen Orte Socías. Grup d'investigació i formació educativa i social (GIFES)
- Dra. Esperança Bosch Fiol. Grup d’Estudis de Gènere (GENERO)
- Dr. Jaume Sureda Negre. Grup de Recerca Educació i Ciutadania (EiC)
- Dra. Maria Antònia Manassero Mas. Grup Ciència, Tecnologia i Societat. Didàctica de la Ciència (CTS_DC)
- Dra. Francisca Lladó Pol. Grup d’Estudis de la Cultura, la Societat, Comunicació i el Pensament Contemporani (CSCP)
- Dr. Pere Palou Sampol. Grup d’Investigació en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (GICAFE)
- Dra. Maria Juan Garau. Grup d’Investigació en Llengües, Literatures i Aprenentatge (ILLA)
- Dra. Marta Jacob Escauriza. Grup d'investigació 4MAC-Recerca turística i educació (4MAC)
- Dr. Sebastià Verger Gelabert. Grup d’Infància, Tecnologia, Educació i Diversitat (GITED)
- Dr. Daniel Adrover Roig. Grup d’Investigació en Desenvolupament, Educació i Llenguatge (I+DEL)
Programa
Divendres, 11 de març de 2022 Totes les sessions plenàries tendran lloc a la sala d’actes de l’edifici Guillem Cifre de Colonya |
||
De 15 a 15.30 h |
Recepció i signatura d'assistència |
|
De 15.30 a 16 h |
Inauguració i presentació de les Jornades |
|
De 16 a 17.30 h |
Conferència inaugural a càrrec de Marta Ferrero: «Trazando puentes entre la investigación y la práctica educativa: retos y oportunidades» |
|
De 17.30 a 18 h |
Presentació de pòsters i pausa |
|
De 18 a 20.30h |
Presentació de la transferència dels grups de recerca Modera: Enric Culat |
|
De 18 a 18.45h |
Taula 1. Grup d’Infància, Tecnologia, Educació i Diversitat · Estrategias metodológicas para la personalización de itinerarios de aprendizaje en entornos enriquecidos por la tecnología. Dr. Jesús Salinas · Codisseny d’itineraris personals d’aprenentatge en entorns connectats en educació superior. Dra. Bárbara de Benito · Innovació Educativa per al desenvolupament de la competència digital docent en la formació inicial dels docents. Dra. Antònia Darder · Observació entre iguals com a desenvolupament professional docent: cap a una cultura col·laborativa en centres de primària i secundària (PeerObserv). Dra. Begoña de la Iglesia · Cuidados paliativos y calidad de vida en la infancia y la adolescencia. Respuestas educativas personalizadas, contextualizadas e interdisciplinares. Dra. Maria Rosa Rosselló |
|
De 18.50 a 19.40h |
· Conductores del fútbol comunitario para la inclusión social en distritos desfavorecidos (Sidfoot) i RADICAL (EX) CHANGE. International Olympic Truce Centre (IOTC). Dr. F. Javier Ponseti · Efectes d’una intervenció multicomponent d’educació postural en escolars d’educació primària. Dr. Josep Vidal · El proyecto ROSES: una investigación centrada en los estudiantes y basada en evidencias para mejorar la educación STEAM. Dr. Ángel Vázquez · CAFECONMIEL, Corpus Automático y Fenómenos de Contacto en Mallorca: Inteligencia, Entrenamiento y Lengua. Dra. Ruth Miguel · Dificultats de l’adquisició del llenguatge i la seva relació amb l’assetjament escolar: factors explicatius i mediadors. Dra. Eva Aguilar |
|
De 19.40 a 20.30h |
· La integritat acadèmica entre l'alumnat de postgrau: aproximació empírica i propostes d'intervenció. Dra. Mercè Morey · Co-created Education through Social Inclusion (COSI.ed). Dra. Elena Quintana · La pràctica docent i la prevenció de l'abandonament primerenc de la formació professional: aproximació empírica i proposta d'intervenció. Dra Carme Pinya · Història pública de l’educació a Espanya (1970-2020). Percepció social, memòria col·lectiva i construcció d’imaginaris sobre els docents i les seves pràctiques. Dra. Francisca Comas · Re-habitar el barri: Processos de Transformació i Apoderament entre Universitat-Escola-Societat a través de Pràctiques Artístiques. Dra. Noemy Berbel |
Dissabte, 12 de març de 2022 |
||
De 9.30 a 11.30 h |
Presentacions de les recerques dels i de les alumnes de Doctorat Sessions paral·leles |
|
Modera: Dra. Maria del Mar Vanrell |
Aula AVC05 |
|
· Les corals infantils a Mallorca. Enfocament metodològic i canvi de paradigma. Cristina Llabrés · L'educació masculina en els col·legis religiosos de la Postguerra (1939-1945). Sergi Moll · Perspectiva de género en la Universidad Nacional de Educación (UNAE- Ecuador): Análisis de los programas curriculares y prácticas pedagógicas del profesorado de la carrera de Educación Inicial. Janeth Morocho · Models d’Intervenció en Atenció Primerenca: percepció de famílies i professionals. Sara Bagur · Compromisos ético profesionales para fomentar la resiliencia académica en el campo de la Pedagogía Hospitalaria. Martín García · Inclusión educativa del alumnado pediátrico paliativo: una revisión sistemática. Laia Riera · Acoso escolar asociado a trastornos del lenguaje: indicadores y predictores. Mario Valera · Trastorno del Espectro Autista de grado 1 y acoso escolar: Identificación y análisis de factores emocionales, sociales lingüísticos y no lingüísticos. Alberto Sánchez · Pandemia versus creación: Da Vinci Generaidea niños. Janaina Luisa da Silva |
||
Modera: Dr. Josep Vidal |
Aula AVC06 |
|
· Integritat acadèmica entre l’alumnat de postgrau: evidències a partir d’un estudi de cas. Cinta Gallent · Análisis, destrezas y perspectivas en los docentes en formación: El pensamiento crítico y su relación con el desempeño matemático. Bartolomé Pizà · La formació i el suport a famílies d’acollida: anàlisi comparada dels programes existents a Europa i proposta formativa./Training and support for host families: a comparative analysis of European programs and training proposal. Isabel Eugenia Domínguez · Percepciones sobre ciencia y ciencia escolar de los estudiantes de Enseñanza Media Superior pública de Uruguay. Silvy Lerette · Innovación y coeducación en educación infantil. Carme Rosselló · Estereotips de gènere i temps d'activitat física de l'alumnat d'Educació Primària a les classes d'educació física: estat de la qüestió i efectes del Model d'Educació Esportiva. Diego Arenas · Efectos agudos y crónicos de la actividad física sobre la cognición y la salud física en escolares de 11 y 12 años. Jaume Gelabert · Variables relacionadas con la actividad física de los jóvenes y como predictoras del expediente académico. Martí Xavier Bennàsser |
||
D’11.30 a 12 h |
Presentació de pòsters i pausa |
|
De 12 a 13.30 h |
Conferència de clausura a càrrec d’Albert Reverter: «De la evidencia al aula» |
Sala d’actes |
13.30 h |
Clausura oficial de les Jornades Dra. Eva Aguilar, directora de l’IRIE |
Pòsters
Relació de pòsters |
|||
Títol |
Autoria |
Centre / Grup |
|
Galmés Penedés, Aina et al. |
GICAFE -IRIE- |
||
Galmés Penedés, Aina et al. |
GICAFE -IRIE- |
||
Capó Juan, Miquel Àngel; Garcia Dopico, Núria M |
Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia. UIB |
||
Aprendizaje basado en problemas (ABP) en el grado de Fisioterapia |
Mingorance Rubiño, José A; Garcia Dopico, Núria |
Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia. UIB |
|
Vicens Xamena, Damià |
IES Joan Maria Thomàs |
||
Febrer Llull, M Antònia et al. |
IES Puig de Sa Font |
||
Villatoro Moral, Sofía et al. |
GITED -IRIE- |
||
Enciso, Candi; Borràs, Núria |
IES Son Rullan |
||
Rul·lan, Vicenç et al. |
Grup de pràctiques restauratives -IRIE- |
||
Tot l’equip docent de l’EI Es Pi Gros |
|||
Cronos i Kairós. Una revista d’Història per a l’Educació Primària |
Ripoll Gil, Elisabeth |
Grup CSCP -IRIE- |
|
Gervilla García, Elena et al. |
UIB |
||
Bauzà Fuster, Miquel À. et al. |
IES Binissalem |
||
López Navarro, Emilio, et al. |
UIB |
||
Un joc de trencaclosques per a ensenyar que el coneixement científic canvia |
Manassero Mas, M Antònia et al. |
CEIP Mare de Déu del Toro |
|
Manassero Mas, M Antònia et al. |
CC Bisbe Verger |
||
Jocs de cartes per ensenyar i aprendre com la ciència descobreix les lleis de la natura |
Manassero Mas, M Antònia et al. |
CEIP Santa Maria del Mar (Cala d’Or) |
|
Motilla Salas, Xavier et al. |
Facultat d’Educació UIB |
||
Transformant realitats: cap a la mirada DUA per a l'èxit del nostre alumnat |
López Roca, Nuria et al. |
IES Can Balo |
|
Reinés Femenia, M Antònia et al. |
IES Antoni Maura |
||
Cuenca Giménez, M del Pilar et al. |
CEIP Joan Miró i CEIP Rafal Vell |
||
Avaluar per aprendre. Alumnes, mestres i familiars, part activa en el procés d’avaluació |
Busquets Hidalgo, Patrícia, et al. |
CC Mata de Jonc |
|
Puigserver Pou, Rafel; Adrover Pons, M Magdalena Equip impulsor de l’IES Felanitx |
IES Felanitx |
||
Gallardo Bonet, Asunción |
CEIP Gabriel Vallseca |
||
El acoso sexual en las aulas universitarias: evaluación e intervención |
Joana Blahopoulou |
GENERO -IRIE- |
|
La transformació dels espais dels centres per impulsar el benestar i l´aprenentatge |
Riera Jaume, M Antònia et al. |
GAEB -IRIE- |
Llibre de resums
Ponents
Marta Ferrero |
Marta Ferrero és mestra, psicopedagoga i doctora en psicologia. Durant diversos anys ha alternat el treball de mestra d'educació infantil i orientadora en l'àmbit escolar amb la recerca i la docència en l'àmbit universitari. Ha treballat com a docent i investigadora a la Facultad de Educación y Formación del Profesorado,a la Universidad Complutense de Madridi actualment exerceix aquestes funcions des de la Facultad de Formación del Profesorado y Educación, a la Universidad Autónoma de Madrid. Està especialment interessada a acostar les principals troballes de la recerca científica a la comunitat educativa. És la directora acadèmica de l'esdeveniment divulgatiu «Las pruebas de la educación», promogut per la Càtedra de Cultura Científica del País Basc, la Fundació Promestre i EduCaixa. Forma part del comitè d'experts que assessora la FECYT en el projecte «Educación guiada por la evidencia»i coordina el curs «De la investigación al aula», creatper aquesta institució. És autora del blog Si tú supieras |
Albert Reverter |
Albert Reverter és mestre d'educació infantil i primària des de fa 24 anys, tasca que ha exercit de manera ininterrompuda fins a l’actualitat. Actualment treballa al CEIP Rosa Gisbert de Masdenverge (Tarragona) pertanyent a la ZER Montsià. Des de 2015 denuncia les pseudociències en l'àmbit de la pedagogia a través del web ‘El Mcguffin Educativo’ mentre divulga i advoca per una educació basada en les evidències. Va ser ponent a la primera edició de «Les proves de l'educació», a Bilbao, amb «Del mito al hecho: hemisferios, Brain Gym y estilos de aprendizaje». També és professor MOOC «De la investigación al aula»(2021), organitzat pel Departament de Cultura Científica de FECYT. Ha presentat i dirigit programes radiofònics de tall escèptic i divulgatiu tant en podcasts (EfectoMcguffin) com a ràdios locals (Ràdio Ràpita, Ràdio Amposta, EMUTE) i també ha col·laborat a Ràdio 5 RNE («Entre probetas»). Els programes sobre el món educatiu han estat «Coses de críos» i el podcast «El Mcguffin educativo», que compagina amb un canal del mateix nom a YouTube, en el qual entrevista persones lligades al camp de la ciència i divulgació. |
Participació
La inscripció a les IV Jornades de Recerca i Innovació Educativa de les Illes Balears és gratuïta. S'admetran les matrícules així com arribin fins a completar les places disponibles de la sala i les de la modalitat en línia.
Estudiants de doctorat, membres de grups de recerca de l’IRIE i professorat de centres educatius no universitaris són cridats, de diferents maneres segons el col·lectiu al qual pertanyen, a participar-hi.
- Els i les membres dels grups de recerca podran mostrar la transferibilitat dels seus darrers projectes. Format taula rodona.
- Els i les estudiants dels dos doctorats que coordina l’IRIE, el Doctorat en Educació i el Doctorat en Tecnologia Educativa poden mostrar l’estat de les seves tesis. Format comunicació.
- El personal docent dels centres educatius no universitaris serà l’únic col·lectiu convidat a exposar pòsters dels projectes d’innovació que porten a terme o que ja han implementat a escoles i instituts.
? Terminis:
- Inscripció i presentació de resums per les diferents contribucions: del 17 gener al 16 de febrer de 2022.
- inscripcions individuals (per a les persones que no presentin pòsters ni comunicacions): de l’1 al 16 febrer de 2022.
![]() |
|
IMPORTANT:
Les persones que presentin resums quedaran inscrites automàticament a les Jornades.
El formulari d'inscripció dels resums dels pòsters ha d’incloure el nom i el número del document d'identitat de totes les persones responsables de la seva autoria. Aquestes persones quedaran inscrites a les Jornades de manera automàtica i no caldrà que emplenin cap altre formulari de matrícula. La certificació de l'autoria dels pòsters dependrà d'aquest document. Només se certificarà l’autoria a les persones que apareguin al formulari d'inscripció del pòster.
Reconeixement
Les persones inscrites i que assisteixin a les Jornades podran obtenir certificats, en funció del tipus de participació:
- Les persones que hi hagin presentat pòsters, així com l’alumnat de Doctorat que hi exposi recerques rebran un certificat que ho acreditarà.
- Totes les persones inscrites i que hagin assistit, com a mínim, al 80 per cent del total de les hores de les Jornades rebran un certificat d'assistència, per la secretària de l'Institut de Recerca i Innovació Educativa.
- Al personal docent dels centres educatius no universitaris de les Illes Balears, se'ls tramitarà la sol·licitud de reconeixement de crèdits de Formació Permanent del Professorat per part de la Conselleria d'Educació i Universitat de les Illes Balears.
►Organitza, patrocina, col·labora
![]() |
|
![]() |
|